• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
در توییتی عنوان شد؛

ابراز رضایت رایزن فرهنگی ژاپن از روند بازسازی ارگ بم

  • کد خبر : 8614
  • 02 جولای 2022 - 9:04
ابراز رضایت رایزن فرهنگی ژاپن از روند بازسازی ارگ بم
گردشگرآنلاین - معاون رایزن فرهنگی ژاپن در ایران از روند بازسازی ارگ بم بازدید و رضایت خود را از این بازسازی اعلام کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، ساتوشی ماتسوشیتا معاون رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران از ارگ بم بازدید کرد.

وی درباره این بازدید در صفحه مجازی سفارت ژاپن نوشت: همانطور که می‌دانید این بنای تاریخی بر اثر زلزله سال ۲۰۰۳ میلادی به شدت آسیب دید اما متأسفانه اکثراً مطلع نیستند که ژاپن در احیای این میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی ایران سهم بسزایی داشته است.

هدف از این بازدید بررسی وضعیت بازسازی ارگ و امکان همکاری‌های گردشگری بین دو کشور ایران و ژاپن در آینده است. اگر به خوبی بازسازی شده بود و آماده سازی برای پذیرش گردشگران در حال انجام بود همچنین در محل بازسازی تجهیزات اهدا شده توسط دولت ژاپن در سال ۲۰۰۶ به خوبی نگهداری شده و در حال استفاده بود.

قاسمی سرپرست پایگاه پژوهشی ضمن قدردانی از دولت و مردم ژاپن گفته که بدون حمایت ژاپن این بازسازی غیرممکن بود، امیدوارم افراد زیادی از این بنای زیبای بازسازی شده که حاصل همکاری نمادین و روابط دوستی دیرینه بین دو کشور است دیدن کنند.

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان است که محل آن در شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار داشت. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله بم آسیب دید اما در بدو حادثه به دلیل اهمیت آن سریعاً در فهرست آثار میراث جهانی درخطر قرار گرفت و با همکاری یونسکو و بسیاری از کشورها پروژه نجات بخشی این اثر انجام شد. چند روز پس از زلزله، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران، دستور بازسازی آن را صادر کرد.

بم و فضای فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو (به عنوان بخشی از میراث جهانی بم و چشم‌انداز فرهنگی آن) به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم در قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد (دوره امپراتوری هخامنشی) ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. ارگ از قرن هفتم تا یازدهم به عنوان چهارراهی در امتداد جاده ابریشم و دیگر راه‌های تجاری مهم و به‌عنوان تولیدکننده لباس‌های ابریشمی و نخی اهمیت یافت. کل بنا دژ بزرگی بود که ارگ را در خود جای داده بود، اما از آنجا که ارگ بر خرابه‌ها تسلط دارد، اکنون کل قلعه را ارگ بم می‌نامند.

منبع: سفارت ژاپن در ایران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.