• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد:

احیای رشته ریسمان‌بافی در لرستان

  • کد خبر : 11935
  • 24 سپتامبر 2022 - 9:52
احیای رشته ریسمان‌بافی در لرستان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از برگزاری دوره آموزشی ریسمان‌بافی با هدف احیای این رشته سنتی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با هدف احیای رشته ریسمان‌بافی، معاونت صنایع‌دستی این اداره‌کل اقدام به برگزاری دوره آموزشی این رشته صنایع‌دستی در روستای هدف گردشگری ونایی کرده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های خطیر و ارزشمند صنایع‌دستی حفظ و احیای هنرهای سنتی و اصیل بومی استان توسعه و ترویج رشته‌های منسوخ شده با رویکرد شناسایی و گسترش اینگونه ِحرَف است که خود موجب آشنایی هر چه بیشتر جامعه هنری با این رشته‌های بومی و اصیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تأکید کرد: امیدواریم با حمایت از رشته‌های مختلف صنایع‌دستی علاوه بر احیاء و رونق این رشته‌ها شاهد ایجاد اشتغال مولد و خودکفایی هنرمندان باشیم.

استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۹۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و هفتصد و شصت هزار نفر جمعیت دارد. نرخ بیکاری در لرستان با ۲۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری در ایران است. این استان سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد. خرم‌آباد مرکز استان است. طبق آمار سال ۱۳۸۵، خرم‌آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است. اشترانکوه با ۴۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان واقع در حدفاصل شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز و پست‌ترین نقطه آن در جنوبی‌ترین ناحیه استان واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه یکی از نخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است.

دامپروری از جمله فعالیت‌های مهم مردم این استان به‌شمار می‌رود. از لحاظ صنعتی نیز استان لرستان در حال توسعه می‌باشد که می‌توان به صنایع ساختمانی، سیمان، فلزی، سرامیک، غذایی، پوشاک، صنایع دستی و شیمیائی اشاره کرد. معادن این استان شامل سنگ تراورتن، مرمریت، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، سرب و روی می‌باشد. بیش از چهل گونه از صنایع دستی در استان لرستان رواج دارند که مهمترین آنها عبارتند از: فرش بافی، ورشوسازی، گلیم بافی، قلمزنی روی ورشو، جاجیم بافی، خراطی چوب، نمد مالی، ساخت و قلم زنی مصنوعات ورشویی، سیاه چادر بافی، گیوه دوزی و گیوه بافی می‌باشد.

احیای رشته ریسمان‌بافی در لرستان

احیای رشته ریسمان‌بافی در لرستان

منبع: اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.