• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

اختصاص وام «مرمت و مقاوم‌سازی» در بافت‌های تاریخی

  • کد خبر : 19486
  • 05 آوریل 2023 - 11:49
اختصاص وام «مرمت و مقاوم‌سازی» در بافت‌های تاریخی
گردشگرآنلاین - در توافق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد: به میزان ۸۰ درصد مبلغ تسهیلات نوسازی محدوده‌های "هدف بازآفرینی شهری و قانون جهش مسکن" به مرمت و مقاوم‌سازی بناهای موجود در بافت‌های تاریخی کشور اختصاص یابد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی ـ گفت: در راستای حمایت از مردم و ساکنان بافت‌های تاریخی کشور که حدود ۳۳ هزار هکتار از پهنه‌های شهری را در بر می‌گیرند و برای حفاظت و احیاء این بافت‌ها، برای نخستین‌بار با توافق حاصل‌شده بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی خواسته شده در ساختار نظام بانکی کشور «وام مرمت و مقاوم‌سازی بناهای واقع در بافت‌های تاریخی» تعیین و پرداخت شود.

معاون میراث فرهنگی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده توسط این معاونت و شرکت بازآفرینی شهری و در راستای تحقق قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مقرر شد تمام تسهیلات بانکی موجود برای نوسازی در محدوده‌های هدف باز آفرینی شهری و قانون جهش مسکن، با ضریب ۸۰ درصد به بناهای واقع در محدوده بافت‌های تاریخی با هدف مرمت و مقاوم‌سازی اختصاص یابد و در دوره مرمت، تسهیلات بانکی اسکان موقت نیز به ساکنان این بناها تعلق گیرد.

دارابی گفت: این پیشنهاد پس از تصویب شورای پول و اعتبار، در نظام بانکی کشور لازم‌الاجرا خواهد بود.

بافت تاریخی، منطقه تاریخی و یا منطقه میراث فرهنگی بخشی از یک شهر است که در آن ساختمانها و بناها و آثار ارزشمند معماری و تاریخی وجود دارد. بافت تاریخی در برخی کشورها تحت حمایت قانونی قرار می گیرد و از آن محافظت می شود.

بافت از نظر لغوی به معنای بافتن و درهم تنیده شدن و بهم پیوستن است. بافت تاریخی مجموعه‌ای از فضاها و ساختمانهای مختلف شهری و روستائی می‌باشد که در تقسیمات اجتماعی محلی, از محله های مختلف تشکیل شده است.

بافت تاریخی شهر ممکن است با مرکز شهر منطبق باشد یا نباشد. همچنین ممکن است بافت تاریخی با بافت تجاری، بافت اداری یا بافت فرهنگی هنری شهر منطبق باشد یا این که از آنها متمایز باشد.

اختصاص وام «مرمت و مقاوم‌سازی» در بافت‌های تاریخی

اختصاص وام «مرمت و مقاوم‌سازی» در بافت‌های تاریخی

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.