• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
تاکید رییس‌جمهور؛

اربعین برای مردم بماند و دولتی نشود

  • کد خبر : 22388
  • 19 آگوست 2023 - 11:20
اربعین برای مردم بماند و دولتی نشود
گردشگرآنلاین - اکثر ابَررویدادها در دنیا بدون سهم عمده دولت‌ها امکان برگزاری ندارد، اما ابَررویداد «اربعین» داستان متفاوتی دارد؛ رویدادی که باید مردمی‌ برگزار شود و دولت کمترین دخالت را در آن داشته باشد، تا جایی که رییس‌جمهور توصیه کرده است که حتی خدمت‌رسانی به زوار با نام دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، اصل و اساس برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) با مردم است. در این حرکت عظیم از ابتدا شاهد حضور مردم بوده‌ایم و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی فقط می‌توانند نقش سهیل‌گری در امور اداری و پشتیبانی را داشته باشند. از سوی دیگر، حضور مردم در برگزاری این رویداد باعث انسجام فرهنگی و اجتماعی بیشتر در بین مردم دو کشور خواهد شد.

مردمی بودن اربعین موضوعی است که همواره مردم عراق روی آن تاکید داشته‌اند و از ابتدا هم این امر مورد توجه مردم ایران بوده است؛ هرچند در سال‌هایی این امر توسط دولت‌ با کم‌دقتی روبرو شد و دلخوری‌هایی را برای مردم عراق به دنبال داشت، اما امسال آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، به صورت ویژه بر مدیریت مردمی مراسم اربعین تاکید شده و قرار است دولت‌ صرفا نقش پشتیبانی و تسهیل‌گری داشته باشد.

از جمله اقداماتی که ابَررویداد اربعین را حفظ و حراست می‌کند، نداشتن دخالت بیرونی در این رویداد است تا شکل طبیعی خود را در بستر زمان و مکان داشته باشد. دستور ویژه ریاست‌جمهوری بر انتصاب «حسین یکتا» به عنوان «نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین» نیز در این راستا بوده تا حضور و فعالیت مردم بیشتر از گذشته حفظ شده و عمق داده شود.

در این حکم به تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ تاکید شده است که حسین یکتا به عنوان «نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی» در هماهنگی با ستاد مرکزی اربعین و به منظور تقویت ابعاد مختلف حماسه بزرگ و جهانی اربعین حسینی، با برنامه‌ریزی و اقدامات راهبردی جهادی نسبت به بسیج ظرفیت‌ها و امکانات تشکل‌ها، گروه ها و فعالان مردمی اقدام کند.

ریاست‌جمهوری همچنین یادآور شده است: دستگاه‌های اجرایی مسؤول بالاخص استانداران مناطق مرزی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر حماسه اربعین در حوزه کمک‌های مردمی حداکثر همکاری را به عمل خواهند آورد.

به گزارش گردشگر آنلاین، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ دیگری نیز که به وزارت کشور و احمد وحیدی ابلاغ شده، در چند بند، مردمی‌سازی این رویداد را مورد تاکید قرار داده و درباره چگونگی مدیریت رویداد اربعین آورده است:‌

۱ـ شکوه بیشتر حماسه اربعین در حضور پرشور مردم است برنامه‌ها با این رویکرد صورت گیرد.

۲ ـ محور خدمت به زائرین، اربعین موکب‌های مردمی است نهادهای دولتی به موکب‌های مردمی کمک کنند تا آن‌ها به زائرین خدمت کنند و خودشان فقط در موارد ضرورت مستقیم، خدمت ارائه دهند. در این موارد نیز، خدمت‌رسانی با نام و تابلو دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.  

۳ ـ برای ساماندهی و پیشبرد کارها از حلقه‌های میانی کمک گرفته شود. همچنین کلیه استانداران مرزی بویژه استاندار ایلام، نسبت به حمایت و فعال‌سازی حداکثری ظرفیت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی در ایام اربعین اقدام کنند.

۴ ـ موضوع تعیین سخنگوی ستاد مرکزی اربعین از بین چهره‌های مردمی بررسی و تدبیر صورت گیرد.

۵ ـ برای مسأله کلیدی ایاب و ذهاب در اربعین به ویژه حمل و نقل زمینی با اتوبوس و خودروهای شخصی تمهیدات لازم با قید فوریت اندیشیده و اجرایی شود.

۶ ـ با لحاظ جهات ایمنی و امنیت برای استفاده از ظرفیت خودروهای شخصی مردمی برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

۷ ـ زائران به خروج از مرزهای مختلف، علی‌الخصوص مرزهای شمالی‌تر ترغیب شوند.

۸ ـ رسانه ملی برای مدیریت رسانه‌ای حماسه اربعین مبتنی بر ترویج ابعاد گفتمانی اربعین روایت حضور مردم و جریان‌های مردمی و تسهیل جذب مشارکت‌های مردمی برنامه‌ریزی و اقدام کند. ستاد مرکزی اربعین زمینه‌سازی لازم برای جلب مشارکت‌های مردمی را فراهم آورد.»

اربعین برای مردم بماند و دولتی نشود

اربعین برای مردم بماند و دولتی نشود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.