• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

ارزیابی ۵ روستای خراسان جنوبی برای ثبت در دهکده جهانی گردشگری

  • کد خبر : 23232
  • 01 نوامبر 2023 - 10:53
ارزیابی ۵ روستای خراسان جنوبی برای ثبت در دهکده جهانی گردشگری
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری خراسان جنوبی از ارزیابی ۵ روستای استان برای ثبت دهکده جهانی گردشگری خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، هادی شاه‌وردی اظهارداشت: بررسی و بازدید میدانی کارشناسان و ارزیابان وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روستاهای خراشاد، افین، نایبند، اصفهک و خور برای ثبت به‌عنوان دهکده جهانی گردشگری به مدت سه روز انجام شد.

وی افزود: این روستاها از نظرظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی،صنایع‌دستی، صنعت، محیط زیست و…مورد بررسی قرارگرفتند و در این بازدید شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها نیز حضور داشتند و ضمن معرفی ظرفیت‌های روستا به سوالات کارشناسان برای تکمیل پرونده‌های ثبت جهانی پاسخ دادند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری خراسان جنوبی گفت: بعد از ثبت جهانی ۹ اثر از استان در قالب ۶ گروه، معرفی روستاهای استان و ظرفیت‌های گردشگری آن‌ها در شبکه‌های جهانی گردشگری خبر بسیار خوب و نشان از غنای فرهنگی، تاریخی و … خراسان جنوبی است

وی گفت: امیدواریم براساس شاخص‌های جهانی، روستاهای استان خراسان جنوبی در زمره روستاهای گردشگری جهانی قرار بگیرد. البته در این راستا نیاز به همکاری و همراهی کلیه دستگاه های اجرایی است تا زمینه لازم برای رسیدن به هدف جهانی شدن فراهم شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود. مقر اصلی این سازمان در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.

شاه‌وردی افزود: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله منابع فرهنگی و طبیعی – ارتقاء و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی- پایداری اقتصادی- پایداری اجتماعی- پایداری زیست محیطی – توسعه گردشگری و انسجام در زنجیره ارزش افزوده – حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری – زیرساخت‌ها و ارتباطات – سلامت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

وی گفت: از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:
راه‌ توسعه خراسان جنوبی صنعت گردشگری است
شناسایی ۲۲ روستای جدید در قزوین برای مقصد گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: هر ساله پرونده روستاهای واجد شرایط به توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارسال و پس از بررسی اسامی دهکده‌های جهانی اعلام می‌شود.

در سال جاری نیز از بین کل روستاهای کشور ۱۳۰ روستا وارد مرحله اولیه انتخاب به‌عنوان روستای جهانی شدند و سپس بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی این تعداد به ۳۰ روستا تقلیل داده شد؛ در نهایت بر اساس ظرفیت اعلام شده برای هر کشور، ۸ روستا به عنوان کاندیدای نهایی ایران انتخاب شد و در نهایت روستای کندوان در رقابت با بیش از ۲۰۰ روستا از کشورهای مختلف در فهرست دهکده‌های جهانی سازمان جهانی گردشگری جای گرفت.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23232

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.