به گزارش گردشگرآنلاین، این استارتاپ ویکند با حمایت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و یونسکو و با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه «مون پلیه فرانسه»، در نیمه دوم سال میلادی ۲۰۲۲ در ایران (۱۴۰۱) برگزار میشود.
سعید هاشمی ـ رییس دانشگاه علم و فرهنگ ـ در اینباره گفت: هدف از برگزاری این استارتاپ، تشویق دانشجویان ایرانی به تفکر و جستجوی نوآوریهای خلاقانه روز و دانشبنیان در صنعت گردشگری است؛ زیرا نیازهای نسلهای آینده بسیار متفاوتتر از نسل کنونی و پیشین است.
او درباره روند برگزاری این مسابقه توضیح داد: این مسابقه دارای سه مرحله است؛ در مرحله نخست تمام ایدههای پروژه (حداکثر دو صفحه و به زبان انگلیسی) به کمیته علمی ارسال میشود. در مرحله دوم نیز ۱۰ پروژه برتر برای برگزاری مسابقه دو روزه انتخاب میشوند و با یکدیگر به رقابت میپردازند.
شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا استارتاپ به شرکت یا کسبوکاری گفته میشود که معمولاً بهتازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده است. چنین مجموعهای رشد سریعی دارد و در جهت تولیدِ راهحلی نوآورانه و دوامپذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
استارتاپ پروژهای است که توسط یک کارآفرین و برای جستوجو، توسعه و اعتبارسنجی یک مدل تجاری مقیاسپذیر انجام میشود؛ کارآفرین شخصی است که میتواند به همه مشاغل جدید، از جمله مشاغل آزاد و فعالیتهایی که هرگز قصد ثبت آنها را ندارد، اشتغال داشته باشد. استارتاپ به مشاغل جدیدی اطلاق میشود که قصد دارند فراتر از بنیانگذاران انفرادی رشد کنند. استارتاپها در ابتدا با عدم قطعیت زیادی مواجه میشوند و احتمال شکست آنها بالا است؛ به همین سبب، در نهایت تعداد کمی از آنها موفق و تأثیرگذار خواهند بود.
این شرکتها معمولاً مبتنی بر ایدههای ریسکپذیری هستند که مدل کسبوکار مشخصی ندارند و بازار هدفشان نیز فرضی است. شرکتهای نوپا میتوانند در هر حوزهای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکتهایی نوپا گفته میشود که پتانسیل رشد سریعی دارند و در زمینهٔ فناوری (تکنولوژی) فعالیت میکنند. بر همین اساس، این مجموعهها معمولاً به دنبال جذب سرمایه برای رشد سریعتر در مدت زمانی کوتاه هستند.
منبع: ایسنا