• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اقدامات پیشگیرانه برای عبور سیلاب از بناهای تاریخی دامغان

  • کد خبر : 9562
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
اقدامات پیشگیرانه برای عبور سیلاب از بناهای تاریخی دامغان
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از اجرای طرح پایش کامل آثار تاریخی دامغان در پی بارش‌های اخیر و هشدارهای هواشناسی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهدی قاسمی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به شدت بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل در استان‌های مختلف کشور، نیروهای یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان فعالیت‌های خود را از پنجم مردادماه با موضوع پایش بناهای تاریخی دامغان آغاز کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: پایش آثار تاریخی با انجام بازدید میدانی، سرکشی از ناودان‌های آثار تاریخی شهرستان و انجام اقدامات حفاظتی مورد نیاز با هدف نجات‌بخشی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به بناها، اجرایی شد.

قاسمی با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای یگان حفاظت شهرستان در روزهای اخیر، تصریح کرد: اقدام‌های پیشگیرانه اعم از پاک‌سازی و جمع‌آوری برگ درختان از مسیر راه آب‌ها، اصلاح مسیر ناودان‌ها و جاروکشی بام برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های احتمالی در برخی بناها انجام شد.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله خود، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دامغان شهری باستانی است که در شمال شرق ایران و در استان سمنان واقع شده است . این شهر یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای پارتی ایران است که در مسیر رودخانهٔ چشمه علی شکل گرفته و در دورهٔ شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود.

نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه ،تپه حصار ،برج طغرل ،پیر علمدار،قلعه های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه و…است شهر دامغان در مسیر جاده ۴۴ قرار گرفته‌است. همچنین یکی از بزرگترین زلزله های تاریخ ایران و جهان با بزرگی ۷٫۹ در این شهر به وقوع پیوست . این زلزله کاملاً تمدن قومس را ویران ساخت و به دنبال آن ۲۰۰۰۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر جان باختند.

دامغان، زمانی با نام صد دروازه پایتخت دولت شاهنشاهی اشکانی بوده‌است. قدیمی‌ترین مسجد ایران به نام مسجد تاریخانه «چهل ستون» که ۱۳۰۰ سال قدمت دارد در این شهر قرار دارد. نام کهن دامغان «گومش یا قومش» در کتیبه سارگون دوم آشوری پات نانه آمده‌است یعنی شهری که ۹۹ نگهبان دروازه‌ها دارد. فاصله آن از دریای مازندران هفت روز راه به‌شمار رفته‌است.

منبع: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.