• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب در روستایی خالی از سکنه

  • کد خبر : 12969
  • 20 اکتبر 2022 - 9:35
امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب در روستایی خالی از سکنه
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه امامزادگان «عین و غین» معروف به امامزاده «ازناو» هم‌دوره گنبد علویان تخمین زده شده است، گفت: این بنای ارزشمند در روستای ازناو که تنها چهار یا پنج خانوار دارد و به عبارتی خالی از سکنه است، قرار دارد.

به  گزارش گردشگرآنلاین از  همدان، حمیدرضا زارعی با بیان اینکه بازدیدکنندگان امامزادگان عین و غین علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی هستند و آنطور که باید مورد بازدید عموم قرار نمی‌گیرد، افزود: مسیر دسترسی به روستا و به تبع آن بناهای تاریخی مهمترین دلیل این مسئله است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امامزادگان وضعیت خوبی دارند و عملیات مرمت، آسیب ‌شناسی، محوطه سازی و نجات بخشی آن انجام شده و اگر در مسیر اصلی یا داخل شهر قرار داشت، به طور قطع مورد بازدید بیشتری قرار می‌گرفت.

زارعی با اشاره به اینکه معرفی این دو بنای تاریخی ارزشمند در بروشورها و پوسترها انجام می‌شود، اضافه کرد: در فصل بهار به علت وضعیت مناسب جوی بازدیدکنندگان عبوری بیشتری از این بناها بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه امامزادگان «عین و غین» از مهمترین آثار تاریخی استان همدان هستند، گفت: خالی از سکنه شدن روستای ازناو در جذب بازدیدکنندگان این بناهای تاریخی بی‌تأثیر نیست، با این وجود علاقمندان به تاریخ و دانشجویان رشته‌های مرتبط از بازدیدکنندگان امامزادگان هستند.

به گزارش ایسنا، روستای ازناو در ۴۴ کیلومتری شمال شرقی فامنین در بخش پیشخور واقع شده است. در فاصله ۳۰۰ متری جنوب روستا و بر روی تپه‌ای مشرف به آن دو امامزاده «عین و غین» با فاصله ۲۰ متری از یکدیگر قرار دارد. در اطراف این امامزاده‌ها گورستان قدیمی وجود دارد که سنگ قبرهایی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در آن دیده می‌شود.

امامزادگان «عین و غین» در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال همدان و نیز ۴۰ کیلومتری شهرستان فامنین، در روستای «ازناو» از دهستان پیشخور در فاصله ۳۰۰ متری جنوب روستا بر روی تپه‌ای محصور در کوهستان و مشرف به روستا و در فاصله‌ی ۲۰ متری از یکدیگر واقع شده‌اند. بنا ساختمان امام زاده «عین» از آثار سده ششم و هفتم هجری و در سال ۱۳۶۷ سازمان میراث فرهنگی این استان آن را شناسایی کرده است. بنای امامزاده «عین» که از زیباترین بناهای تاریخی استان همدان به شمار می‌آید، در تاریخ ۲۱/ ۲/ ۱۳۷۶ و به شماره ۱۸۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب در روستایی خالی از سکنه

امامزادگان «عین و غین» بناهای تاریخی غریب در روستایی خالی از سکنه

منبع: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.