• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
مدیرکل گردشگری قم:

اماکن اقامتی جمکران ساماندهی می‌شود

  • کد خبر : 6152
  • 14 فوریه 2022 - 9:36
اماکن اقامتی جمکران ساماندهی می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: اماکن اقامتی در محدوده مسجد مقدس جمکران به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران ساماندهی می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا ارجمندی در بازدید از زائرسرای نیمه شعبان در منطقه جمکران، بیان داشت: دغدغه این اداره‌ کل در خدمت‌رسانی به زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران، سامان‌دهی واحدهای اقامتی است.

وی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ نیمه‌شعبان در اسفندماه سال جاری ادامه داد: خیل عظیم ارادتمندان به خاندان اهل بیت(س) به شهر قم، ایجاب می‌کند تا زائران و نمازگزاران بدون هیچ دغدغه‌ای برای اسکان و اقامت، فقط به دعا و توسل بپردازند.

ارجمندی با بیان اینکه ایجاد اماکن اقامتی در استان نیاز به گرفتن مجوز دارد، تصریح کرد: واحدهای اقامتی دارای استاندارد هستند و گرفتن مجوز پیش از ایجاد، سبب کاهش مشکل‌های سرمایه‌گذاران و تسهیل امور در آینده می‌‎شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی با اشاره به زائر سرای نیمه شعبان در منطقه جمکران خاطر نشان کرد: این زائرسرا ۱۰۴ اتاق دارد که در مجموع موجب اضافه شدن ۶۳۳ تخت بر تخت‌های اقامتی استان می‌شود.

قم دارای ۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمان‌پذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین‌راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۲ هزار تخت است.

برخی از مراسم‌های مذهبی مانند جشن نیمه‌شعبان، دعای توسل و دعای ندبه در این مسجد برگزار می‌شود و افرادی از مناطق مختلف ایران به‌ویژه در شب‌های چهارشنبه، در مسجد جمکران حضور می‌یابند. گفته شده است که حضور مردم در شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران از زمان شیخ محمدتقی بافقی، عالم شیعه دوره پهلوی رونق گرفته است؛ چرا که او به همراه شماری از طلاب، شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران به عبادت می‌پرداخت.

مسجد جمکران در دوره‌های مختلفْ تعمیر و بازسازی شده است؛ قدیمی‌ترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش ساختمان کوچکی داشته، اما پس از آن توسعه زیادی یافته است. مجموعه مسجد جمکران از محوطه بیرونی، صحن اصلی، شبستان‌ها، مسجد مقام و ساختمان‌های اداری تشکیل شده است.

برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است.

منبع: روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.