• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

اولین پنجشنبه‌بازار صنایع‌دستی افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 9349
  • 26 جولای 2022 - 8:44
اولین پنجشنبه‌بازار صنایع‌دستی افتتاح می‌شود
گردشگرآنلاین - اولین پنجشنبه‌ بازار صنایع‌دستی در باغ هنر اراضی عباس‌آباد روز پنجشنبه هفته جاری ۶ مرداد ۱۴۰۱ به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اولین پنجشنبه‌بازار صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

این بازار به صورت یک روزه و با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از هنرمندان استان‌های کشور در رشته‌های متنوع صنایع‌دستی مانند سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، نمدمالی، تولیدات چرمی دست‌دوز، حصیربافی، البسه محلی و … روز پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در محل اراضی عباس‌آباد تهران برگزار می‌شود.

این بازار صنایع‌دستی به صورت هفتگی در روزهای پنجشنبه با هدف توسعه اماکن فروش و عرضه، ترویج فرهنگ مصرف محصولات صنایع‌دستی ایرانی با حضور هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی کشور و با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این وزارتخانه برگزار خواهد شد.

اولین پنجشنبه‌بازار صنایع‌دستی از ساعت ۸ الی ۲۰ روز پنجشنبه هفته جاری در باغ هنر اراضی عباس‌آباد به آدرس اتوبان حقانی، ورودی کتابخانه ملی، محوطه باغ هنر برگزار می‌شود.

هر اثر یا صنعتی را به راحتی نمی‌توان در زمره صنایع دستی قرار داد. برای آنکه محصولی را جزو صنایع دستی قلمداد کنیم، باید ویژگی‌هایی داشته باشد، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نقش فرهنگی و هویت‌بخشی به یک ملت (داشتن بار فرهنگی)، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در مقایسه با دیگر رشته‌های صنعتی، قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف (شهر، روستا و جوامع عشایری)، سهولت در ایجاد مراکز تولید، دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر، خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی و داشتن زمینه‌های مناسب جهت صادرات اشاره کرد.

آنچه مقولهٔ صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساختن آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند. موارد استفاده از آن‌ها بیش از یک تزئین ساده‌است. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و مرسوم تلقی می‌شوند زیرا به عنوان بخشی از الزامات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. از جنبه‌های عملی انواع مختلف صنایع دستی به دلیل شباهت مورد استفاده، همپوشانی زیادی دارند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.