• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

بادگیر های هرمزگان مرمت میشوند

  • کد خبر : 7636
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
بادگیر های هرمزگان مرمت میشوند

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: طی سال گذشته ۲۷ بادگیر در بافت¬های تاریخی بندر کنگ و لافت مرمت و بازسازی‌شده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، سهراب بناوند در جمع خبرنگاران، افزود: عملیات مرمت بادگیر باهدف حفظ نمادهای محلی بااعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال انجام‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین طی سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای کف سازی به متراژ ۲۳۰ مترمربع و جداره سازی به متراژ ۴۵۰ مترمربع معابر بافت تاریخی بندر کنگ هزینه شده است.

وی در پایان عنوان کرد: بنادر کنگ و لافت به سبب دارا بودن سبک معماری خانه‌های بادگیری و بافت قدیمی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

بادگیر برج‌هایی هستند که برای تهویه و خنک سازی بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب‌انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به‌شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود. بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شوند.

این بنای تاریخی از مظاهر و سمبل‌های تمدن ایرانی است دقیقاً معلوم نیست اولین بادگیر در کدام شهر ایران ساخته شده‌است.

استفاده از بادگیر از سال‌های بسیار قدیم در ایران متداول بوده‌است. بادگیرها با اشکال مختلف در شهرهای مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده‌اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهرهای مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می‌شده‌است و هنوز هم می‌توان باقی‌مانده این بادگیرها را در اقلیم

گرم و مرطوب جنوب در شهرهایی مانند بندر عباس، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان، سمنان، اصفهان، قم و حتی نواحی جنوب شهر تهران مشاهده نمود.

بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانهٔ آن چند سوراخ تعبیه شده‌است. درون بادگیر با تیغه‌ها و جدارهایی که از خشت یا چوب و

بادگیر در نیشابور؛ با اینکه آب و هوایی متفاوت با شهرهای کویری ایران دارد، در گذشته در آنجا از بادگیر استفاده می‌شده‌است

خشت ساخته شده‌است، به چند بخش تقسیم می‌شود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.