• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

بازگشایی دستکند “ارزانفود” به شرط تخصیص اعتبار

  • کد خبر : 9913
  • 10 آگوست 2022 - 13:29
بازگشایی دستکند “ارزانفود” به شرط تخصیص اعتبار
گردشگرآنلاین - معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اعلام اینکه در حال حاضر بستر بازگشایی دستکند ارزانفود در دو کارگاه فراهم است، گفت: اگر اعتبارات به موقع تخصیص یابد امسال فاز اول این دستکند راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی خاکسار با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بازگشایی دستکند سامن و دستکند ارزانفود یکی از اولویت‌های مهم میراث فرهنگی همدان بوده است، افزود: متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار به موقع، تاکنون موفق به بازگشایی این دو جاذبه ارزشمند گردشگری نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های مرمت، مواد و مصالح و تامین نیروی انسانی نیز به عدم بازگشایی دستکند ارزانفود دامن زده است، اظهار کرد: در حال حاضر بستر بازگشایی این شهر زیرزمینی در دو کارگاه فراهم است.

خاکسار با اشاره به اینکه این دو کارگاه ۷۰ تا ۸۰ درصد آماده بازگشایی است، اظهار کرد: علاوه بر این اگر اعتباراتی که از امور پایگاه‌ها درخواست کرده‌ایم به موقع اختصاص یابد در ارزانفود هزینه می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان اضافه کرد: ورودی و خروجی دستکند ساماندهی شده است، همچنین ساختمانی برای معرفی و استقرار عوامل انسانی ساخته شده که ۹۰ درصد پیشرفت دارد و یکی از ورودی‌های اصلی مجموعه نیز از همین مکان تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: اگر امسال اعتبارات سال ۱۴۰۱ در مرداد یا اوایل شهریورماه تخصیص پیدا کند این مجموعه امسال راه‌اندازی می‌شود، از طرفی برای تجهیز و راه‌اندازی فاز اول دستکندهای سامن و ارزانفود دو میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم اما تاکنون خبری نشده است.

خاکسار در پایان مطرح کرد: مدیر کل میراث فرهنگی همدان برای دیگر دستکندهای استان ردیف بودجه‌ای را پیشنهاد داده است که اگر تخصیص یابد پیشرفت خوبی در تجهیز و راه‌اندازی دستکندهای استان صورت می‌گیرد.

ارزانفود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان ایران است. مردم این روستا به زبان های ترکی، لری و لکی سخن میگویند.

این روستا در دهستان الوندکوه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰۲ نفر (۷۵۰خانوار) بوده‌است.

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.