• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی خبر داد

بافت نفیس‌ترین فرش قرآنی جهان اسلام در تبریز

  • کد خبر : 6665
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
بافت نفیس‌ترین فرش قرآنی جهان اسلام در تبریز

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از بافت نفیس‌ترین فرش قرآنی جهان اسلام در تبریز خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد حمزه زاده ضمن اعلام این خبر گفت: فرش تمام ابریشمی کل قرآن در ۱۶۰ رویه با رجشمار عرضی ۸۰ و طولی ۱۶۰ توسط هنرمندان ماهر استان به سفارش دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال بافت بوده و مراحل تکمیلی خود را سپری می‌کند.

وی ادامه داد: هر رویه این فرش شامل ۲۸ سطر با خط ایرانی استاد احمد نی‌ریزی منقوش به حاشیه در ابعاد ۹۰ در ۶۰ سانتی‌متر است که هر صفحه از این فرش قرآن در مدت ۱۶ ماه توسط بافندگان استادکار و ماهر به‌صورت دورویه بافته شده است.

وی افزود: آماده‌سازی نقشه‌ی این فرش فاخر به‌صورت کامپیوتری و رنگرزی مصالح آن به‌صورت طبیعی به روش سنتی و گیاهی بوده و متشکل از ۲۰ رنگ متنوع است.

حمزه زاده یادآور شد: تاکنون ۷۲ رویه از این ۱۶۰ رویه به اتمام رسیده است و امروز صفحاتی از این فرش قرآنی نفیس برش داده شد.

فرش دستبافت ایرانی از دیرباز جایگاه ویژه دراقصی نقاط دنیا داشته و به نوعی نماد هنر کشور ایران است. علاقه مندان و کلکسیون داران سراسر دنیا اذعان دارن که برترین قالی های دستبافت جهان متعلق به ایران است.

به طور تقریبی حدود یک سوم از فرش های دستبافت دنیا در ایران بافته می شود و جالب است بدانید که بافت ۴۰ درصد از فرش های دستی در استان آذربایجان انجام می گیرد.

این محبوبیت ورای زیبایی و اصالت قالی دستبافت ایرانی، تحت تاثیر الیاف استفاده شده در فرش نیز می باشد. مضاف براینکه فرش دستی بر اثر پا خوردن تحلیل نرفته و بر زیبایی آن افزوده می شود.

منبع: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.