• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

برای تامین سلامت زوار اربعین آمادگی کامل داریم

  • کد خبر : 22357
  • 14 آگوست 2023 - 11:56
برای تامین سلامت زوار اربعین آمادگی کامل داریم
گردشگرآنلاین - رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به آمادگی سیستم بهداشت و درمان استان برای تامین سلامت زوار اربعین، گفت: تمام امکانات را بسیج کرده‌ایم تا خدمات مناسبی به زوار ارائه دهیم.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمانشاه، دکتر قباد محمدی  از پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی در جهان یاد کرد و افزود: در این مراسم عظیم چند میلیون نفر از جمعیت کشورمان عازم عتبات عالیات می‌شوند و بسیار مهم است که بتوانیم سلامت این جمعیت میلیونی را تامین کنیم.

وی با اشاره به شروع عملیات اربعین از اول ماه صفر (۲۷ مرداد) گفت: در همین راستا تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی استان از ۲۷ مردادماه به حالت آماده باش خواهند بود و مرخصی نیروها از این تاریخ تا زمان برگزاری مراسم اربعین و بازگشت زوار لغو خواهد شد.

محمدی با اشاره به عبور حدود ۸۰ درصد زوار اربعین از استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه هم مرز خسروی را دارد و هم مسیر عبور زواری است که به مرز مهران می‌روند، بنابراین عمده زوار از این استان عبور می‌کنند و نیاز است سیستم بهداشت و درمان ما در تمام مسیرهای تردد زوار از ورودی استان تا مرز خسروی و نیز مسیرهای منتهی به مرز مهران آماده باشند.

وی افزود: بنابراین ضمن آماده‌باش بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی، پایگاه های فوریت‌های پزشکی را افزایش داده و در ورودی‌های استان و مسیرهای منتهی به مرزهای خسروی و مهران، بویژه در نقاط حادثه خیز مستقر کرده‌ایم.

محمدی با اشاره به پیش‌بینی افزایش چشمگیر تردد زوار از مرز خسروی، از تمرکز امکانات بهداشتی و درمانی در این مرز خبر داد و افزود: در ایام اربعین هزار نیروی بهداشتی و درمانی در این مرز برای خدمات رسانی به زوار مستقر می شوند.

شناسایی نقاط ازدحام در مرز خسروی/ ۷ بیمارستان و درمانگاه در مرز راه اندازی می‌شود

وی از گرمای هوا به عنوان چالش اصلی در اربعین امسال یاد کرد و افزود: امسال دمای هوا نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و همین عامل تهدیدی برای سلامت زوار است و می‌تواند آمار گرمازدگی را افزایش دهد، بنابراین درگام اول نقاط ازدحام در مرز شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در هریک از این نقاط ازدحام تامین آب و الکترولیت لحاظ شده و ارائه خدمات درمانی هم در این نقاط متمرکز شده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در هریک از این نقاط ازدحام در مرز خسروی یک درمانگاه یا بیمارستان صحرایی مستقر شده است.

وی از استقرار دو بیمارستان صحرایی در مرز خبر داد و افزود: یک بیمارستان توسط سپاه و دیگری توسط ارتش در دو نقطه مرز خسروی و سه راهی نصر آباد مستقر می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این پنج درمانگاه را با امکانات درمانی و دارویی همراه با پزشکان متخصص و عمومی و پرستاران در پنج نقطه مرز خسروی مستقر می‌کنیم.

محمدی گفت: با توجه به گرمای هوا، اتاق‌های سرد هم در فواصل کوتاه در مرز مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته روزانه هزار مورد گرمازدگی در مرز خسروی داشتیم، از پیش‌بینی افزایش این تعداد در اربعین امسال خبر داد و افزود: در همین راستا تامین امکانات و تجهیزات درمانی گرمازدگی از جمله “سرم” در اولویت است.

وی از ذخیره سازی “سرم” به میزان دو برابر اربعین سال گذشته خبر داد و افزود: سرم برای درمان افراد گرمازده بسیار حیاتی است و تمام تلاشمان این است که در این زمینه کمبودی نداشته باشیم.

اعزام ۱۰۰ نیروی متخصص و پرستار از استانهای معین به کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش آمبولانس‌ها در مرز خبر داد و افزود: در ایام اربعین در کنار ۲۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک دستگاه هلی‌کوپتر آمبولانس در مرز خسروی مستقر می‌شوند.

وی همچنین از استقرار یک دستگاه هلی‌کوپتر آمبولانس در کرمانشاه خبر داد.

محمدی در ادامه بیمارستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب و گیلانغرب را بیمارستان های پشتیبان در ایام اربعین عنوان و تصریح کرد: این بیمارستان ها بصورت ویژه تجهیز و به حالت آماده باش درآمده اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیروی متخصص در ایام اربعین، حدود ۵۰ نیروی متخصص از استان های معین به کرمانشاه می آیند. ۶۰ پرستار هم از استان های معین در ایام اربعین به کرمانشاه آمده و خدمات رسانی خواهند داشت.

محمدی گفت: در کنار اینها، ۴۰ دستگاه آمبولانس هم از استان های معین به کرمانشاه می آیند تا در خدمات رسانی بهتر به زوار مشارکت داشته باشند.

تجهیز آزمایشگاه‌های تست کرونا و وبا در مرز خسروی برای موج بازگشت زوار

وی از آماده سازی امکانات بهداشتی و درمانی برای موج بازگشت زوار هم خبر داد و افزود: در موج بازگشت انجام تست‌های کرونا و وبا اهمیت بسیاری دارد، بنابراین آزمایشگاه‌های مربوط به این دو بیماری را در مرز فعال کرده ایم.

محمدی گفت: حین بازگشت از روی علائم و مشخصات ظاهری، افراد بیمار غربالگری شده و از افراد مشکوک تست کرونا و وبا گرفته می شود و در صورت تائید بیماری تا بهبود نسبی در قرنطینه مانده و در صورت مساعد بودن حالشان با رعایت شرایط بهداشتی به سمت شهرهای مقصد فرستاده شده و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهرهای مقصد نسبت به وجود این بیماران مطلع می‌شوند تا کارهای درمان آنها بویژه در بحث وبا پیگیری شده تا از هرگونه سرایت آن جلوگیری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از برگزاری جلسات آموزشی برای موکب ها هم خبر داد و افزود: در این آموزش‌ها توصیه های بهداشتی لازم جهت حفظ سلامت زوار به موکب داران ارائه شده است. بطور مثال توصیه شده تا در ایام اربعین و گرمای بالای هوا به جای پذیرایی از زوار با چای که می‌تواند زمینه گرمازدگی آنها را تشدید کند، از شربت خنک و یا شربت خاکشیر استفاده شود.

وی افزود: همچنین آموزش های مربوط به رعایت نکات بهداشتی هنگام تهیه و توزیع مواد خوراکی به آنها ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: البته برنامه ریزی‌ها برای ارائه خدمات به زوار اربعین به شکلی است که به روند معمول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم استان لطمه‌ای وارد نشود و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

برای تامین سلامت زوار اربعین آمادگی کامل داریم

برای تامین سلامت زوار اربعین آمادگی کامل داریم

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.