• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

برپایی ۱۱ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در سطح استان کرمان

  • کد خبر : 6858
  • 16 مارس 2022 - 10:19
برپایی ۱۱ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در سطح استان کرمان

گردشگرآنلاین – معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از برپایی ۴۰۰ غرفه صنایع‌دستی در قالب ۱۱ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی از تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در شهرستان‌های مختلف این استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، کاظم حسین‌زاده با اشاره به اینکه بازارچه نوروزی در یازده شهر شامل کرمان، ماهان، راین، بم، شهربابک، سیرجان، زرند و… برپا می‌شود افزود: بیشتر این بازارچه‌ها در محل اماکن تاریخی و مسیرهای گردشگری قرار خواهند گرفت.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار کرد: در این بازارچه‌ها علاوه بر نمایش صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی، سوغات و محصولات طبیعی مناطق مختلف استان کرمان نیز در معرض دید و فروش علاقمندان قرار خواهد گرفت.
او بیان کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ سه بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در یخدان مویدی، کاروانسرای گنجعلیخان و هفت باغ علوی برپا می‌شود که هنرمندان سراسر کشور در این بازارچه‌ها حضور خواهند داشت.
حسین‌زاده خاطرنشان کرد: تلاش شده ۵۰ غرفه صنایع‌دستی شهر کرمان در مکان‌های پرتردد همچون بناهای تاریخی و مناطق گردشگری راه‌اندازی شود که گردشگران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری از محصولات صنایع‌دستی هنرمندان این استان نیز استفاده کنند.

صنایع دستی کرمان آوازه جهانی دارد . صنایع دستی استان به دو صنعت خانوادگی و کارگاهی تقسیم می شود.

صنایع دستی خانوادگی مثل شال و پته و ترمه است که به غیر از پته دوزی مابقی از رونق افتاده است .

صنایع دستی کارگاهی نیز شامل قالیبافی ، جاجیم ،گلیم و خورجین بافی است.

پته دوزی: پته نوعی سوزندوزی ایرانی است که از دوخت ریسهای پشمی رنگین بر روی شال زمینه یا شال در طرحهای زیبایی چون بوته، سرو و ترنج پدید می آید و منظره ای بدیع از گل و بوته های رنگین را که حاصل تلاش دختران و زنان زحمتکش کرمانی است جلوه گر می کند .

پته به طور انحصاری در کرمان تهیه می شود و دوخت آن در تمام شهرستانها و روستاههای اطراف استان به ویژه کرمان و سیرجان و رفسنجان رایج است . طرحهای زیبای آن کار طراحان ماهر است . این طرح هاو نقشه ها کار طراحان ماهر است . این طرح ها و نقشه ها ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی دارند.

یکی از نمونه های بسیار زیبای پته که دوخت بسیاربدیع و بی نظیری دارد، روپوش مقبره شاه نعمت الله ولی است . تاریخ دوخت این پته سال ۱۲۸۵ است . این کار نتیجه دو سال کار مداوم ۱۶ زن پته دوز کرمانی بر پارچه ای به طول ۳۵۵ سانتی متر و عرض ۲۱۰ سانتی متر است.

قالی کرمان: قالی کرمان از قدیم زیباترین و نفیس ترین قالی ایران و دنیا به شمار می رفته که در سالهای اخیر تا حد زیادی از اهمیت آن کاسته شده است . کرمان پشم بسیار مرغوبی برای قالی بافی دارد. نوع آن شبیه پشم خراسان و از پشم کرمانشاه قدری سبکتر و ظریفتر است .

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.