• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

برگزاری جشنواره خشتانه در بافت تاریخی یزد

  • کد خبر : 8936
  • 12 جولای 2022 - 13:35
برگزاری جشنواره خشتانه در بافت تاریخی یزد
گردشگرآنلاین - رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از برگزاری جشنواره خشتانه هم‌زمان با جشنواره تابستانی یزد خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، الهه خاکباز الوندیان گفت: «جشنواره بزرگ تابستانی یزد، همراه با رویدادها و برنامه‌های متنوعی در محل بافت تاریخی برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری جشنواره خشتانه است.»

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و مسئول برگزاری جشنواره خشتانه با بیان این‌که این رویداد به همت حوزه‌ معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل در دو نقطه از بافت تاریخی یزد برگزار شد، ادامه داد: «خانه‌ شکوهی و پارکینگ کوشک نو میزبان این رویداد در بافت تاریخی بودند.»

الوندیان با اشاره به این موضوع که رویداد خشتانه تجربه عملی خشت زدن را برای بازدیدکنندگان فراهم کرد، ادامه داد: «روند اجرایی این جشنواره به این شکل بود که ابتدا شرکت‌کنندگان با مطالعه پوستری از ۴ دیدگاه اقتصادی، فرهنگی و هنری، روان‌شناسی و معماری، اطلاعاتی در مورد خشت کسب می‌کردند و سپس با گل و قالب خشت‌زنی، این فرصت در اختیار مردم قرار می‌گرفت تا با کمک استادکاران، با نحوه‌ خشت‌زنی و به عمل آوردن گل برای خشت‌زنی آشنا شوند.»

او جشنواره خشت‌زنی را یک رویداد تجربه محور دانست و گفت: «از آنجایی‌که عمده مصالح به‌کار رفته در بافت تاریخی یزد، خشت است، بازدیدکنندگان با شرکت در این رویداد با این نوع مصالح و مواد به‌کاررفته در خشت آشنا شدند.»

خشت یکی از مصالح ساختمانی است. خشت معمولاً به اشکال و ضخامت‌های مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم‌ترین آن شکل مربع به ضلع ۲۰ سانتیمتر و به ضخامت ۵ سانتی‌متر است. به نصف یک خشت یک‌نیمه گفته می‌شود.

برای تولید خشت ابتدا گل را در قالب می‌ریزند. سپس در آفتاب خشک می‌کنند. به این خشت، خشت خام گفته می‌شود. خشت خام در برابر رطوبت از بین می‌رود به همین خاطر خشت را می‌پزند که در این صورت به آن آجر گفته می‌شود. فرایند پختن خشت در کوره آجرپزی که بدان داش گفته می‌شود انجام می‌شود

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.