• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

برگزاری جشنواره قالی کرمان کلید خورد

  • کد خبر : 22710
  • 11 اکتبر 2023 - 19:43
برگزاری جشنواره قالی کرمان کلید خورد
گردشگرآنلاین - استاندار کرمان از پیگیری‌ها برای برگزاری جشنواره قالی کرمان در راستای رونق، فروش و بازاریابی این هنر قدیمی کرمانی خبر داد.

 به گزارش گردشگرآنلاین، محمدمهدی فداکار پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فرش دستباف استان اظهار داشت: قالی کرمان یک ظرفیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای کرمان است که نقش زیادی در زندگی روزمره مردم کرمان داشته و درآمد بسیاری از روستاها از قالیبافی بوده است.

وی بیان کرد: در حالی شرایط خوب قالی کرمان به دلایل زیادی از دست رفت که قیمت فرش کرمان در گذشته با قیمت نفت محاسبه می‌شد.

استاندار کرمان افزود: تعیین‌تکلیف ساختمان شرکت فرش کرمان در دستور کار قرار گرفته است و باید این ساختمان را به بخش خصوصی واگذار کنیم زیرا دولت نمی‌تواند از آن نگهداری کند.

فداکار بر تعیین‌تکلیف بیمه بافندگان تاکید کرد و ابراز داشت: اگر مشکل بیمه بافندگان برطرف شود می‌توان اقدامات خوبی برای گسترش کارگاه‌های قالیبافی در استان کرمان انجام داد.

وی هچنینن تهیه مواد اولیه قالی را مهم دانست و ادامه داد: بازاریابی و فروش از دیگر نیازهای قالی کرمان است که در قالب برگزاری جشنواره فرش کرمان به این موضوع می‌پردازیم.

۷۰ هزار بافنده فرش در کرمان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۷۰ هزار بافنده فرش داریم که ۵۰ هزار نفر کارت بافندگی دارند.

مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: ۱۸ هزار نفر بافنده در استان کرمان بیمه عشایری و روستایی و یا تامین اجتماعی هستند.

مشکلات ۴۰ ساله قالی کرمان

در همین حال رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی استان کرمان اظهار داشت: مسائل فرش کرمان ۴۰ سال است، مطرح می‌شود اما این مشکلات برطرف نشده و هنوز باقی مانده است.

مهدی طبیب‌زاده بر آسیب‌شناسی مشکلات فرش در زمینه‌های مختلف مانند بافندگان، مواد اولیه و صادرات تاکید کرد و افزود: باید مسائل کلیدی و ریشه‌ای را مشخص کنیم و برای آن راهکار دهیم و این در شرایطی‌ست که هیچ‌وقت تعهداتی که صورت گرفته، اما انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:
بافت تاریخی کرمان آماج بی مهری ها
صدور ۸ پروانه گردشگری سلامت در استان کرمان
سند گردشگری «مقاومت» در کرمان تدوین شد
تأمین منابع استان کرمان متناسب با حوزه گردشگری نیست
مرکز قنات استان کرمان راه‌اندازی شد

مشکلات فرش را شناسایی کردیم

وی با یادآوری اینکه فرش به‌عنوان یکی از صادرات اصلی کرمان و صاحب برند جهانی است، ادامه داد: پیشنهاد کردیم کارگروه فرش تشکیل شود و مطالعات را هم انجام دادیم و ما به عنوان بخش خصوصی که در کف میدان هستیم، مشکلات را شناسایی کرده‌ایم.

طبیب‌زاده ابراز داشت: اتاق بازرگانی به عنوان مرکز تخصصی و کارشناسی می‌تواند مشاور خوبی برای مرکز ملی فرش باشد تا راهکارها را به‌شکل کارشناسی‌شده ارائه دهد.

لزوم راه‌اندازی موزه برای نمایش قالی کرمان

رضا بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: کرمان به‌عنوان خاستگاه فرش دستباف است، اما فرش کرمان وضعیت خوبی ندارد، به علت اینکه شاید نتوانسته‌ایم، بافنده، صادرکننده و تولیدکنندگان را حمایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه احتیاج داریم شرکت فرش را به‌عنوان نمایشگاه فرش داشته باشیم، ادامه داد: فرش کرمان در دنیا زبانزد است و می‌خواهیم موزه فرش راه‌اندازی شود تا آنچه از فرش کرمان در خانه کرمانی‌ها مانده است را بیاوریم و زنجیره تولید به نمایش درآوریم و مکان مناسبی برای معرفی قالی کرمان به گردشگران داشته باشیم.

شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: کرمان شهر ملی صنایع‌دستی، راور شهر فرش دستباف است و داوطلب مُهر اصالت بین‌المللی فرش را هم در استان داریم.

برگزاری هفته قالی کرمان در تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز اظهار داشت: بافنده فرش یک هنرمند است و شرکت فرش کرمان به عنوان فرهنگسرای قالی و فرش می‌تواند فعالیت کند تا محلی برای گفتمان‌سازی حوزه فرش باشد، اما این مجموعه ۲۰ سال مصوباتی داشته که عملیاتی نشده است.

امیر حسن‌زاده بر توجه به بیمه قالیبافان و راه‌اندازی نمایشگاه فرش در راستای رفع مسائل و مشکلات زنجیره فرش تاکید کرد و ابراز داشت: برای برگزاری هفته قالی کرمان در تهران هم کارهایی را آغاز کرده‌ایم و از ظرفیت مرکز ملی فرش برای برگزاری این برنامه بهره می‌بریم.

وی همچنین با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر بافنده در استان کرمان ثبت‌نام کرده‌اند، بیان داشت: حداقل ۲۰ هزار بافنده فعال هستند.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.