• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
از تهران تا توکیو

برگزاری نمایشگاه «ایران تحسین‌برانگیز» در ژاپن

  • کد خبر : 20757
  • 18 می 2023 - 10:00
برگزاری نمایشگاه «ایران تحسین‌برانگیز» در ژاپن
به گزارش گردشگرآنلاین - «ایران تحسین‌برانگیز» نام نمایشگاهی است که این روزها در موزه «ماتسوئوکا» در ژاپن برگزار شده است. نمایشی از ۵۰ اثر تاریخی که از قرن نهم تا سیزدهم میلادی به جای مانده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، نمایشگاه ایران تحسین‌برانگیز در شهر توکیو و در موزه‌ای برگزار شده که بنیانگذار آن، «ماتسوئوکا سیجیرو» آثار آن را از تهران جمع‌آوری کرده و برای مدت محدودی به نمایش گذاشته است. نمایشگاه از دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برپا شده و تا ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

سفارت ژاپن در تهران که بر اساس بازدید یکی از دیپلمات‌هایش از برگزاری چنین نمایشگاهی خبر داده، توضیح داده است که خاستگاه تولید این ۵۰ اثر که بیشتر سفال هستند، شهرهای کاشان و نیشابور و در فاصله قرن نهم تا سیزدهم بوده که در بین آن‌ها آثاری با تکنیک زرین‌فام نیز مشاهده می‌شود.

زرین‌فام یک تکنیک سفالگری است که بدون استفاده از طلا، رنگ طلایی تولید می‌کند. اگرچه بین قرن‌های ۱۰ تا ۱۳ میلادی این روش در ایران و خاورمیانه رایج شد، اما به تدریج منقرض شد. با این وجود، در سال‌های اخیر روش اجرای آن به شکلی محدود در ایران احیا شده است. در ژاپن نیز «کاتو تاکوئو»، سفال زرین فام را احیا کرده است و فرزند او که این هنر را به ارث برده علاوه‌ بر خلق آثار جدید، به عنوان پل تبادلات فرهنگی بین ژاپن و ایران فعال است.

به گزارش گردشگر آنلاین، توکیو  با نام رسمی کلان‌شهر توکیو پایتخت کشور ژاپن است. توکیو در شرق جزیرهٔ هونشوی ژاپن واقع شده‌است و یکی از استان‌های ۴۷ گانهٔ ژاپن به‌شمار می‌آید.

توکیو شهری است که بارها به خاطر زمین‌لرزه، آتش‌سوزی یا جنگ به‌طور کامل ویران شده‌است و هر بار با زیبایی بیشتر از نو ساخته شده‌است. به همین سبب چشم‌انداز کنونی شهر توکیو با معماری معاصر بسیار مدرن و جذاب به نظر می‌رسد و بناهای تاریخی و کهنه در شهر بسیار کمیاب هستند.

توکیو شهری مدرن است و اطلاعات و فرهنگ لازم برای زندگی کردن در آن رو به گسترش است. با این وجود شهری تاریخی و وارث فرهنگی سنتی نیز هست. ژاپن کشوری است که سنت‌هایی نظیر کابوکی، بونراکو (خیمه شب بازی ژاپنی)، راکوگو (یک نوع کمدی)، نیهون بویو (رقص‌های سنتی ژاپنی)، ایکبانا (گل‌آرایی ژاپنی) و مراسم چای ژاپنی در آن هنوز پابرجا مانده و رواج دارد.

برگزاری نمایشگاه «ایران تحسین‌برانگیز» در ژاپن

برگزاری نمایشگاه «ایران تحسین‌برانگیز» در ژاپن

 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20757

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.