• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

برگزاری نمایشگاه عکس بناهای تاریخی در تخت درگاه قلی‌بیگ کرمان

  • کد خبر : 7643
  • 20 آوریل 2022 - 16:57
برگزاری نمایشگاه عکس بناهای تاریخی در تخت درگاه قلی‌بیگ کرمان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان “کروکی‌های آموزشی یک معلم از معماری ایران” از تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه لغایت اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در محل تخت درگاه قلی‌بیگ کرمان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، فریدون فعالی در تشریح این خبر اظهار کرد: این نمایشگاه عکس که از آثار حجت گلچین از اساتید برجسته مرمت دانشگاه شهید باهنر کرمان است به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی برگزار شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد:در این نمایشگاه ۳۰ قطعه عکس از محوطه‌ها و بناهای تاریخی سراسر کشور به ویژه استان کرمان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند عصرها از ساعت ۱۷تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.

تخت درگاه قلی بیگ مقبره رئیس ایل افشار و از امرای کرمان به نام قلی بیگ در دوره صفویه است و یکی از زیباترین آثار تاریخی و دیدنی های کرمان محسوب می‌شود. قلی بیگ تنها فرد معروف از ایل افشار بود که طی ۱۵۰ سال بعد از گنجعلی‌خان نامش بر سر زبان‌ها باقی ماند. تخت درگاه قلی بیگ به‌وسیله همسر محمد اسماعیل‌خان وکیل الملک، موسوم به کربلایی تعمیر شد و امروزه جاده‌ای از کنار تخت به‌طرف مسجد صاحب‌الزمان کشیده شده است. تخت درگاه قلی بیگ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۶۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ژنرال سرپرسی سایکس، در سفر نامه خود درباره تخت درگاه قلی بیگ چنین می‌نویسد. در زاویه جنوبی این رشته کوه قلعه دختر دهنه‌ای است که سکویی در مدخل آن از سنگ و وسط آن قبر رضا قلی بیگ گماشته ابراهیم خان ظهیرالدوله را بنا کرده‌اند . در قسمت تحتانی آن علایم و آثار حوض بزرگی مساهده می‌شود که سابق به این وسیله رودخانه بهرام کرد که این ایام باغین را مشروب می‌کند پر می‌شده و در قسمت فوقانی آن دیده بانی بر پاست که ماموران به وسیله آن اهالی شهر را از هجوم و یورش افاغنه و بلوچ‌ها اطلاع می‌داده‌اند.

تخت درگاه قلی بیگ به وسیله همسر محمد اسماعیل خان وکیل الملک موسوم به کربلایی تعمیر شده‌است. امروزه جاده‌ای از کنار تخت به طرف مسجد صاحب الزمان کشیده شده‌است.

 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.