• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی

  • کد خبر : 22360
  • 19 آگوست 2023 - 9:37
بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی
گردشگرآنلاین - بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گرفتار بروکراسی اداری از سوی منابع طبیعی استان شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، «فخر الله حسینی»، سرمایه گذار پروژه «بزرگ گردشگری پارک جنگلی مهریان شهر یاسوج در نشست با خبرنگاران، گفت: بروکراسی اداری و طولانی شدن روند استعلامات، سرعت پیشرفت فاز اول طرح بزرگ گردشگری مهریان یاسوج را گرفت.

وی افزود: با تقدیر از تمام اقدامات حمایتی، در صورتی که همکاری لازم دستگاه ها محقق شده بود، خروجی استعلامات در زمان کمتری اجرایی و فاز اول طرح بزرگ گردشگری یاسوج بیش از ۷٠ درصد در فاز اول پیشرفت داشت.

حسینی با بیان اینکه خواستار رفع موانع اداری و استعلاماتی پیش روی پروژه پارک جنگلی یاسوج هستیم، اظهار کرد: امید است همکاری ها هر چه سریعتر محقق و فاز عملیاتی طرح را با سرعت مطلوب داشته باشیم. با وجود تلاش‌های مکرر و ارائه طرح در کارگروه گردشگری، همچنان استعلامات منابع طبیعی انجام نشده است.

یک طرح اشتغالزا و بزرگ چرا باید ۲٠ ماه درگیر استعلام شود

این سرمایه گذار خاطرنشان کرد: یک طرح اشتغالزا و بزرگ چرا باید ۲٠ ماه درگیر استعلام شود، در حالی که در همه جا برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می کنند، اما باید توجه کنیم که با فرسایشی سازی روند اجرای این طرح، گبه ما را از زیر پایمان کشیده می شود.

حسینی با بیان اینکه سرای نشاط مهر کوهستان(پارک جنگلی) یاسوج با احداث یکی از بهترین پل های معلق عملیاتی می شود، تصریح کرد: پل معلق ۳۸۵متری و یکی از کم نظیرترین های خود در کشور است.

وی ادامه داد: تله کابین نیز در دو فاز اولیه و توسعه اجرایی و تا پنج هزار و ۵٠٠ متر قابلیت ارتقای فاز توسعه دیده شده است.

این سرمایه گذار همچنین از اجرای زیپ لاین در ۸٠٠ متر ارتفاع خبر داد و عنوان کرد: با تحقق فاز اول پروژه، فاز دوم با سه هزار و ۱۵٠ متر اجرایی می شود و همچنین تحقق کنسول معلق را در پارک جنگلی _ گردشگری شهر یاسوج خواهیم داشت. پل معلق، تله کابین، تله شیر، سورتمه ریلی و چندین محور ظرفیت گردشگری در اجرای طرح دیده شده است.

حسینی تاکید کرد: ما طولانی ترین زیپ لاین دنیا را اجرایی می کنیم که در گینس نیز ثبت شود و علاوه بر این، ظرفیت های اقامتی، رفاهی، نمایشگاهی، فرهنگی و معرفی زیست عشایری را نیز خواهیم داشت.

وی مجموع برآورد اولیه سرمایه گذاری طرح را ۹۵٠ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: ۲۵ درصد آورده سرمایه گذار بوده، این طرح برای نفر۲۵٠ شغل ایجاد خواهد کرد، فعالیت پروژه به شکل ۲۴ ساعته خواهد بود و تلاش ما بر اجرای فازها در کمترین زمان است. گاه منابع طبیعی در کسوت موانع طبیعی در می‌آید و باعث ایجاد مشکل برای سرمایه‌گذار می‌شود که امیدواریم این مشکلات در راه ساخت پروژه از پیش پا برداشته شود.

حسینی بیان کرد: اگر برخی مجموعه‌های و دستگاههای استانی کمک می‌کردند و در ۲۰ ماه گذشته جواب استعلام‌های ما داده می‌شد فاز اول این پروژه اکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشت تا بتوانیم جوابگوی مطالبه‌گری مردم باشیم.

ماندگاری گردشگران با اجرای طرح بزرگ گردشگری تنگه مهریان

همچنین «محمود باقری»، مشاور سرمایه‌گذار در طرح بزرگ گردشگری تنگه مهریان واقع در شهر یاسوج نیز در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذار این طرح عظیم گردشگری پای کار بوده و به صورت شبانه روزی پیگیر مشکلات مربوط به آن است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار می‌توانست پول خود را در جاهای دیگری هزینه کند اما به دنبال ادای دین در زادگاه خود بود، افزود: این پروژه گردشگری تحت عنوان پارک جنگلی و طبیعی و گردشگری بوده و یکی از هیجان انگیزترین طرح‌های گردشگری در جنوب کشور به شمار می‌رود.

باقری با بیان اینکه در سند آمایش استان کهگیلویه و بویراحمد گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است، اظهارکرد: مسئولان استانی وظیفه دارند در این خصوص سرمایه‌گذار را کمک کنند تا گردشگران به جای حضور و ماندگاری یک یا دو ساعته در مرکز استان و هزینه نکردن در یاسوج بتوانند ساعت‌های بیشتری و حتی روزهایی را در «پایتخت طبیعت ایران» سپری کنند و اگر این فضا آماده شود قطعاً ماندگاری گردشگر هم بیشتر خواهد شد.

ساخت بزرگترین پل معلق ایران در یاسوج

مشاور سرمایه‌گذار با بیان اینکه پل معلق به طول ۳۸۵ متر در این بستر ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: این پل، بزرگترین پل معلق در کشور خواهد بود که بعد از آن پل معلق ارومیه قرار دارد و می‌خواهیم رتبه اول را در کشور داشته باشیم و در خاورمیانه هم اول باشیم این پل با عرض ۱.۵ و با ارتفاع ۸۰ متر از سطح زمین قرار دارد.

باقری تصریح کرد: همچنین تله کابینی که در فاز اول به طول ۱.۸ کیلومتر و در فاز توسعه‌ای۵.۵ کیلومتر توسعه پیدا خواهد کرد تلسیژ به طول ۸۰۰ متر و زیپ لاین به طول ۸۰۰ متر که در فاز بعدی ۳۱۵۰ متر طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا خواهد بود کنسول معلق در بالاترین نقطه کوه قرار خواهد گرفت و به طول ۴۰ متر و به ارتفاع ۱۷۰ متر از سطح رودخانه خواهد بود همچنین طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشور را اینجا خواهیم داشت که در کنار آن فضای اقامتی و رفاهی نیز وجود دارد ورزش‌های آبی و نمایشگاه‌ و بازارچه صنایع دستی و بازارچه و ایستگاه نجوم تا گردشگران بتوانند آسمان و ستاره‌ها را رصد کنند ایستگاه کوهنوردی و برف نوردی هم خواهیم داشت و ایستگاه سلامت گردشگری تا بتوانند سلامت خود را اندازه‌گیری کنند.

وی ادامه داد: مبلغ سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومان است که قطعاً این مبلغ بیشتر خواهد بود و ۲۵ درصد آن را خود سرمایه‌گذار آورده است، زمینی که طرح در آن اجرا می‌شود ۱۳۰ هزار متر مربع خواهد بود که ۱۱ هزار متر مربع آن خودمالک است.

مشاور طرح در خصوص معارضات عنوان کرد: معارض اول دانشگاه یاسوج بود زمینی را در سال ۷۵ به عنوان ایستگاه تحقیقاتی به دانشگاه یاسوج دادند که به میزان ۱۳۰ هکتار بود که طی تفاهم کارهایی انجام شد مشکل برطرف شد یک سری معارض محلی نیز وجود دارد که مجموعه استانداری و سایر دستگاه‌ها قول داده‌اند این مشکلات را برطرف کنند.

باقری در رابطه با عبور جاده طریق الرضا از این مسیر تاکید کرد: بخش اعظمی از فضاها به صورت پل و معلق خواهد بود و قطعاً مشکلی در بحث جاده نخواهیم داشت تمامی استعلامات ۱۵ گانه را گرفته‌ایم و تنها بخشی از کار با منابع طبیعی هنوز مشکل داریم.

وی با بیان اینکه در آبان ماه ۱۴۰۰ درخواست به کارگروه گردشگری داده شد در اردیبهشت ۱۴۰۱ با درخواست موافقت شد، بیان کرد: در مهر ماه ۱۴۰۱ استعلامات ۱۵گانه ارسال شد همه دستگاه‌ها به جز منابع طبیعی پاسخ دادند اگر همان وقت پاسخ می‌دادند کار این پروژه ماه‌ها پیش آغاز می‌شد و هزینه کمتری برای سرمایه‌گذار به دنبال داشت اکنون نیز مشاور به دنبال تحویل زمین است هرچه پروژه طولانی‌تر شود هزینه بیشتری خواهد داشت.

تصمیم گیری در خصوص این طرح گردشگری با شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری

به گزارش گردشگر آنلاین، «سعید جاویدبخت»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: مستندات این طرح وجود دارد و سرمایه گذار کم و زیاد می گوید و سرمایه گذار دنبال ماده ۲ بود و ما نمی توانستیم تخصیص بدهیم چراکه طبق قانون تخصیص اراضی جنگلی ممنوع است و دنبال یک روش دیگر بودیم.

وی افزود: این سرمایه گذار مدتی دنبال تخصیص بود و بعد دنبال احاله مدیریت آمد که اکنون شرایط کارش تحت پیگیری است.

جاویدبخت اظهارکرد: سرمایه گذار طرح را دیر به منابع طبیعی داد و اشکالاتی اساسی بر این طرح وارد بود که با موانع قانونی در رابطه با جنگل بوده که در واقع این طرح به لحاظ ساختاری، حقوقی، ماهیتی و فنی ایراد داشت که با این وضع صلاحیت بررسی این طرح در اختیار کمیته فنی و شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌های کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چون اجرای طرح در جنگل طبیعی و آن هم در این سطح باید طبق اظهار نظر و کارشناسی ملی باشد، که این طرح به تهران و سازمان جنگل‌ها ارسال شد و قرار است که کارشناسان سازمان جنگل‌ها به یاسوج اعزام و از محل اجرای طرح بازدید داشته باشند که البته ایراداتی بر طرح گرفتند. هر گونه تصمیمی در این خصوص گرفته شود طبق قانون هر گونه همکاری لازم باید انجام خواهیم داد.

جاوید بخت تصریح کرد: هرگونه همکاری تاکنون از سوی منابع طبیعی در راستای اجرای طرح های و اجرای پروژه ها از جمله در بخش گردشگری، همکاری لازم را با سرمایه گذاران انجام داده است. ساختار این طرح گردشگری موانع قانونی با جنگل دارد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح گردشگری در منطقه پارک جنگلی طبیعی و حفاظتی بلوط است که بیشتر درختان واقع شده در محل اجرای این طرح از ۲۵۰ تا ۴۰۰ سال سن دارند بنابراین ما خواهان حفظ طبیعت و جنگل هستیم و همه کارهایی که انجام می شود در راستای طرح آمایش سرزمینی و با رعایت قانون بررسی و اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سرمایه گذار این طرح ادعا می کند که هیچ درختی قطع نمی شود اما بعضی از فعالیت هایی را که می خواهد انجام دهد با چارچوب مدیریت پارک های جنگلی همخوانی ندارد و سازگار نیست و طبق نظر کمیته فنی و کارشناسان قطعا این نوع فعالیت ها تخریب جنگل و درختان را در پی خواهد داشت که باید بررسی فنی و کارشناسی شود.

گفتنی است که بزرگترین طرح گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به عبارتی یکی از بزرگترین طرح‌های گردشگری کشور قرار است در منطقه “تنگه مهریان” از توابع شهرستان بویراحمد اجرایی شود که موانعی پیش روی دارد.

از استان کهکیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان گردشگرپذیر در جنوب و جنوب غرب ایران یاد می‌شود که ظرفیت‌ها و بسترهای بسیار زیادی برای توسعه حوزه گردشگری و صنعت گردشگری و توریسم دارد. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران یکی از مناطق مستعد برای توسعه بسترها و زیرساخت‌های گردشگری به شمار می‌رود.

در همین خصوص بزرگترین طرح گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به عبارتی یکی از بزرگترین طرح‌های گردشگری کشور قرار است توسط شرکت سرای نشاط مهر کوهستان در منطقه تنگه مهریان از توابع این استان توسط یک سرمایه‌گذار بومی اجرایی شود. در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد این طرح بزرگ گردشگری کشور به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی شد تا اینکه به همت مسئولان استانی و همچنین سرمایه‌گذار که ۲۵ درصد آورده را در این طرح داشته شاهد تحول عظیم در حوزه گردشگری باشیم.

بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی

بزرگترین پروژه گردشگری جنوب ایران در یاسوج گرفتار بروکراسی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.