• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

بنای تاریخی «تیمچه علی‌خان» کوهبنان مرمت می‌شود

  • کد خبر : 8651
  • 02 جولای 2022 - 12:03
بنای تاریخی «تیمچه علی‌خان» کوهبنان مرمت می‌شود
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز فاز اول عملیات مرمتی بنای تاریخی تیمچه علی‌خان شهرستان کوهبنان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مجتبی شفیعی با اعلام این خبر اظهار کرد: در این بنای تاریخی «تیمچه علی‌خان» کوهبنان، فاز از عملیات مرمتی بنای مذکور، فعالیت‌هایی همچون آواربرداری، خاک‌برداری، طاق‌زنی، سقف‌پوشی، نماچینی با اعتباری معادل یک میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال انجام می‌شود.

وی افزود: تیمچه علی‌خان از بناهای دوره قاجار و دارای مالکیت بخش خصوصی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی به همراه ۹ اثر دیگر در سال گذشته به ثبت ملی رسید.

شهر کوهبَنان شمالی‌ترین نقطه استان کرمان است. فاصله این شهر تا کرمان ١٧٨ کیلومتر است. در سرشماری سال ١٣٩۵ خورشیدی، ۱۰٬۷۶۱ نفر نفر جمعیت داشته است.

واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید. چون بلندترین نقطه مرزی کرمان است، در زمان قدیم افرادی از طرف حاکمان مأمور می‌شدند در بالای کوه مستقر شده و دیده‌بانی انجام دهند. آن گروه را کوهبانان می‌نامیدند و محلی که آن‌ها در آن به کوهبانی می‌پرداختند را کوهبنان نام‌گذاری کردند.

واژه کوهبنان در کتب مختلف به صورت گوناگون آمده‌است از جمله: کوبنان، کوبونان، کهبنان، کبینان و کهنبان. برخی دیگر بنان را به معنای پسته کوهی دانسته و معنی کوهبنان را کوه پسته می‌دانند که این احتمال موجه است زیرا در گویش محلی این منطقه واژه بنه به معنی پسته کوهی است.

دلیل دیگر به وجود کوهبانان بر اطراف شهر است که کوهبنان نام‌گذاری شده و یا وجود گیاه بنه روی کوهای آن است که به کوه بنه معروف بوده که بعدها به این اسم تغییر پیدا می‌کند. که دور تا دور شهر کوه پوشش داده است.

آب و هوای شهر کوهبنان به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، معتدل خشک است و تابستان های خنک و زمستان های سردی دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۰۹۰ متر است.

کوهبنان در گذشته مرز میان محدودهٔ کرمان و یزد بوده، حاکمان این دو منطقه همواره بر سر آن نزاع داشته‌اند.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.