• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

بنای تاریخی خانه کودک اهواز در دست مرمت

  • کد خبر : 16745
  • 22 دسامبر 2022 - 8:55
بنای تاریخی خانه کودک اهواز در دست مرمت
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی خوزستان از فعالیت تیم مرمت در خانه ثبت‌ملی کودک (شیرخوارگاه اهواز) خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، غلام‌رضا سلمانپور در توضیح این خبر گفت: بنای تاریخی خانه کودک اهواز که محل فعلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز است، یکی از آثار دارای شناسنامه و هویت شهری استان خوستان محسوب می‌شود که در سال ۱۳۳۰ خورشیدی و به منظور نگهداری از کودکان بی‌سرپرست ایجاد شد.

برپایه اعلام اداره‌کل میراث ‌فرهنگی خوزستان، او افزود: این بنای فرهنگی که از آغاز با عنوان “خانه کودک اهواز” احداث شد و سال‌های متمادی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داشت، سرانجام در مرداد ۱۳۸۵ به شماره ملی ۱۵۸۶۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی خوزستان ادامه داد: پس از واگذاری این بنا به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، باتوجه به وسعت ساختمان و نوع کاربری آن، در سال های منتهی به ۱۳۹۰ مرمت عمومی ساختمان انجام شد و متعاقب آن در سال جاری با قراردادی بالغ بر بیست و نه میلیارد ریال (دو میلیارد و نهصد میلیون تومان) از سوی این اداره‌کل به منظور رفع خطر و اصلاحات اساسی زیر تیغ مرمت رفت.

سلمانپور با اشاره به واگذاری قرارداد مرمت این بنا به پیمانکار ذیصلاح، اقدامات اجرایی این طرح را شامل کنترل آب‌های زیرمینی و استحکام‌بخشی سازه‌های زیرین ساختمان، حذف الحاقات، پاک‌سازی، تثبیت و مرمت جداره‌های آجری و نمای بنا، مرمت و احیای ورودی‌های اصلی، اصلاح و انجام نازک‌کاری مجدد براساس معماری اصلی بنا، بهسازی و ساماندهی مجموعه سرویس‌های بهداشتی، تاسیسات برق و مکانیک عنوان کرد.

اَهواز یکی از کلان‌شهرهای ایران است، که در بخش مرکزی شهرستان اهواز قرار دارد و پس از انتقال مرکزیت استان از شوشتر، از سال ۱۳۰۳ تا کنون به‌عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. همچنین اهواز، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر جنوب غربی کشور است. کلان‌شهر اهواز نیز سی و چهارمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

بنای تاریخی خانه کودک اهواز در دست مرمت

بنای تاریخی خانه کودک اهواز در دست مرمت

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.