• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

بنیاد جهانی انرژی

  • کد خبر : 22497
  • 23 آگوست 2023 - 17:40
بنیاد جهانی انرژی پس از یک دهه فعالیت و همکاری در حوزه پروژه های پایداری در ایران و ارزیابی های دوره ایی از نتایج بدست آمده از این همکاری، طی حکمی بطور رسمی در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ دفتر ایران خود را در شهر یزد و در منطقه تاریخی این شهر افتتاح کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، بنیاد جهانی انرژی پس از یک دهه فعالیت و همکاری در حوزه پروژه های پایداری در ایران و ارزیابی های دوره ایی از نتایج بدست آمده از این همکاری، طی حکمی بطور رسمی در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ دفتر ایران خود را در شهر یزد و در منطقه تاریخی این شهر افتتاح کرد.

پس از ارزیابی بنیاد جهانی انرژی از بافت تاریخی شهرد یزد در سال ۲۰۱۸ بود که این شهر بدلیل داشتن رویکردها و شاخص های پایدار از جمله بادگیرها، قنات ها و معماری پایدار بعنوان پایتخت فرهنگی و تاریخی شهرهای پایدار جهان معرفی شد.

فعالیت این دفتر در ساختاری مشخص و در چارچوب کارگروه های تخصصی تعریف و توسعه یافته است. اعضای این کارگروه ها را افراد حقیقی و نمایندگان اشخاص حقوقی تشکیل می دهند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه ها، ایجاد یک قطب ارتباطی بین کسب و کارهای نوین، استارت آپ ها، پروژه ها و طرح های توسعه ایی در بخش صنعت ، خدمات، ساختمان و شهرسازی با بزرگترین مرجع پایداری در جهان از ابعاد سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی، دانش فنی، استانداردها، سیستم ها، ارزیابی ها و تاییدیه های بین المللی است.

خدمات

انتقال تکنولوژی

دفتر منطقه ایی بنیاد جهانی انرژی در ایران، با دسترسی به پایگاه داده های این بنیاد، بعنوان یک مرجع مطمئن در زمینه انتقال فن آوری های پایدار و دانش فنی مرتبط با آن که هر سال در پلتفرم بنیاد جهانی انرژی مورد ارزیابی و به روز می گردد فعالیت می نماید.

دسترسی و امکان انتقال آخرین تکنولوژی ها در زمینه انرژی های تجدید پذیر و پاک، راه حل ها و فن آوری های نوین در حوزه آب ، ساختمان های پایدار و تکنولوژی ساختمان های پیش ساخته (PASSIVE HOUSE) و تکنولوژی مرتبط با مدیریت شهری و شهرسازی از موارد اهم قابل اجرا در این دفتر است که با حمایت سازمان های بین المللی همکار صورت می گیرد.

این پروژه ها در تمامی مراحل، از تهیه طرح های مطالعاتی فاز صفر تا مرحله اجرا ، در بدنه کارگروه های این دفتر انجام می شود. در برخی از پروژه ها امکان ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشارکت(JOINT VENTURE COMPANY ) با صاحب فن آوری وجود دارد.

ارزیابی مرحله به مرحله تمامی پروژه ها از سوی ارزیابان سازمان های ثالث بین المللی به جهت اطمینان از تایید روند صحیح اجرا، پشتوانه کلیدی این پروژه ها است.

تعهد بر به روز رسانی فن آوری مربوط و بعضا تولید، تحت لایسنس شرکت صاحب فن آوری یکی دیگر از مزیت های این بخش است.

شهرهای پایدار هوشمند

شهرها محرک توسعه اقتصادی ملی هستند. بخش قابل توجهی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند و انتظار می رود در آینده قابل پیش بینی این تعداد تا ۷۰ درصد افزایش یابد. با این حال ، در دوره نوپای رشد یک شهر ، شهرنشینی می تواند تأثیرات نامطلوبی بر محیط زیست و شهروندان آن بگذارد.

همانطور که ما در تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGS) حرکت می کنیم ، شهرها از فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری های دیجیتال برای مقابله با این چالش های شهری استفاده می کنند.

ابتکار سازمان ملل متحد برای شهرهای پایدار هوشمند (U4SSC) که توسط ITU و ۱۷ نهاد سازمان ملل متحد هماهنگ شده است ، راهنمایی های لازم را برای کمک به شهرها در مسیر هوشمندی و پایداری آنها ارائه می دهد.

U4SSC به شهرها کمک می کند تا عملکرد خود را از طریق شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای شهرهای پایدار هوشمند (SSC) اندازه گیری کنند. این شاخص ها بر اساس یک استاندارد بین المللی – توصیه ITU -T Y.4903/L.1603 “شاخص های کلیدی عملکرد برای شهرهای پایدار هوشمند برای ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار” تدوین شده اند.

KPI های U4SSC ابزارهایی را برای ارزیابی خود و نظارت بر پیشرفت توسعه پایدار برای دستیابی به اهداف توسعه یافته به شهرها ارائه می دهند.

بیش از ۲۰۰ شهر در سراسر جهان در حال پیاده سازی KPI های U4SSC هستند ، از جمله دبی ، سنگاپور ، مانیزالس ، مسکو ، والنسیا و بیزرت ، و بسیاری از شهرهای هوشمند که مشتاق به اجرای آن هستند.

پس از بازدید دبیرکل آژانس شهرهای پایدار هوشمند سازمان ملل، خانم کری آینا آیک در سال ۲۰۱۸ از شهر یزد و حضور در مراسم اعلام شهر یزد بعنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان توسط بنیاد جهانی انرژی، این دفتر بعنوان نماینده این آژانس در ایران برای توسعه این موضوع فعالیت می کند. تربیت و آموزش کارشناسان و ارزیابان شهرهای پایدار هوشمند، مشاوره جهت استقرار این سیستم بر اساس شاخص ها کلیدی عملکرد و نهایتا ارزیابی و صدور گواهینامه از سوی سازمان ملل از عمده اقدامات این دفتر است.

دفتر ایران بنیاد جهانی انرژی طی یک توافق نامه رسمی از می ۲۰۲۲ رسما بعنوان دفتر ایران UNITED CITIES فعالیت خود را آغاز نموده است.

همچنین ترجمه شاخص های عملکرد کلیدی شهرهای پایدار هوشمند به زبان فارسی بعنوان تنها نسخه غیر انگلیسی از افتخارات این دفتر است.

ساختمان پایدار

شورای ساختمان پایدار ایران بعنوان یکی از تشکل های ملی همکار، در این دفتر فعالیت می نماید. تشکلی غیر دولتی و غیر انتفاعی است که بعنوان یک نهاد تخصصی مستقل با اعضا فعال خود اداره و مدیریت می گردد و با هدف ترویج مبانی ساختمان پایدار و زنجیره تامین پایدار به منظور حفظ محیط زیست و دستیابی به هدف یازدهم توسعه پایدار در ایران فعال است.

در طی مراحل شکل گیری شورای ساختمان پایدار ایران ، تغییرات مهمی در گرایش وخواسته های مرتبط با ساخت و ساز محیطی پایدار در زیست بوم حاصل شده است. اجرا و بکارگیری سیاست ها و مقررات ساختمان پایدار، ما را تشویق کرده است تا سیستم ارزیابی استواری از طریق افزودن دانش و آگاهی واطلاعات و تسهیم آن در محیط ساخت و ساز در اجرای ساختمان ها و ارتباطات در این حوزه را اتخاذ نماییم .

ماموریت این شورا بهبود و افزایش پایداری در فعالیت های ساختمانی و زنجیره تامین آن با افزایش آگاهی جامعه متخصصین و تاثیر گذاران این صنعت است تا منجر به تغییر خط مشی شرکت ها و سرمایه گذاران این حوزه به سمت گزینه های پایداری گردد.

ایجاد ارزش با سیستم ها و استانداردهای بین المللی به عنوان بخشی از بهبود فعالیت های پایدار ساختمان در فرآیند طراحی ، ساخت ، بهره برداری و نگهداشت ساختمان های جدید، موجود و در جریان بازسازی، یکی دیگر از ماموریت های این شوراست. همچنین افزایش سطح مطالبه گری برای فعالیت های پایدار ساختمان در ایران بعنوان یک نیاز اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی که منجر به فشار به طبقه سیاست گذاری برای تغییر قوانین گردد.

همکاران بین المللی این شورا ، شورای ساختمان پایدار آلمان (DGNB) و شورای ساختمان پایدار اتریش (OGNI) هستند که امکان آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ایی ثبت شده ، مدرس، مشاور و ارزیاب در این مطابق با استاندارد بین المللی (DGNB) برای متخصصین ایرانی فراهم شده است. همچنین فرایند ارزیابی و صدور گواهینامه های بین المللی ساختمان پایدار برای پروژه های ساختمانی از این طریق امکان پذیر است.

این شورا تنها مرجع رسمی در حوزه ساختمان های پایدار و تنها نماینده این سازمان ها در ایران است.

بیشتر بخوانید:
ثبت ملی ساختمان اعزام نیروی دفاع مقدس تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی: یزد در فهرست جهانی شهر کامل قرار گرفت

اظهارنامه انطباق زیست محیطی محصول (EPD)

اظهارنامه انطباق زیست محیطی محصول (EPD) سندی است که به طور مستقل تأیید و ثبت گردیده است و اطلاعات شفاف و دارای کیفیت و قابل مقایسه را در مورد پیامدهای زیست محیطی چرخه عمر محصولات ارائه می دهد و از طرف سازنده یا تامین کننده یا ارایه کننده خدمت برای برآوردن تعهدات خود در قبال معیارهای توسعه پایدار ارایه می گرد و در حال حاضر به اثبات و برآوردن الزامات مرتبط با سیستم های ارزیابی و گواهی رتبه ساختمان ، از جمله LEED, DGNB کمک می کند. و آنچه در مورد EPD نکته کلیدی است بررسی و آشکار شدن جامع از پیامدهای زیست محیطی یک محصول یا خدمت در طول چرخه عمر آن و حمایت از اقدامات پیشگیرانه برای کنترل ریسک های آن پیامدها می باشد .

گزارش EPD به عنوان بخشی از یک استراتژی پایدار برای بررسی پیامدهای زیست محیطی چرخه عمر بکار گرفته می شود و دریافت تاییدیه EPD برای یک محصول به این معنی نیست که محصول اعلام شده از نظر محیط زیست نسبت به محصول جایگزین دیگر برتر است.

اظهارنامه های انطباق زیست محیطی محصول مطابق استاندارد ISO 14025:2010 تهیه می گردد ، که به عنوان “اظهارنامه های زیست محیطی نوع III ” یاد می شود. اظهارنامه زیست محیطی نوع III در چارچوب برنامه کاری که توسط سازمان های گواهی کننده محصول مانند سیستم بین المللیEPD® تعیین شده است ، ایجاد و ثبت می شود.

از محتوای گزارش EPD می توان برای بسیاری از برنامه های مختلف ، از جمله فرایند تدارک و تامین سبز برای عموم (GREEN PUBLIC PROCUREMENT (GPP) ) و طرح ارزیابی ساختمان پایدار استفاده شود. مفهوم اظهارنامه های زیست محیطی نوع III برای استفاده در درجه اول ارتباطات کسب و کار برای کسب و کار) (BUSINESS-TO-BUSINESS و از طریق توسعه کسب و کار است ، اما استفاده از آنها در ارتباطات بین مشتری و مصرف کننده توسط استانداردها منع نشده است.تدوین اظهارنامه های زیست محیطی EPD شامل مراحل اصلی زیر است:

مراحل تدوین اظهارنامه های زیست محیطی EPD

مراحل تدوین اظهارنامه های زیست محیطی EPD

مطالعات ارزیابی چرخه عمر(LCA ) مطابق مقررات طبقه بندی محصولPRODUCT CATEGORY RULES PCR ، جمع آوری و تحلیل اطلاعات در چار چوب گزارش EPD ، اجرای فرایند تصدیق گزارش ، ثبت تاییدیه گزارش و انتشار آن در این فرایند انجام می شود.

ممکن است گزارشEPD منتشر شده با توجه به تغییرات پیش آمده در چرخه عمر محصول بازبینی و اصلاح شود. به طور معمول ، عنوان محصولاتی که تاییدیه EPD برای آن ها صادر می شود به منظور اطلاع رسانی به صنعت و بازار مصرف در سایت های بین المللی درج می گردد .

اظهارنامه انطباق زیست محیطی محصولات ساختمانی (EPD) (ENVIRONMENTAL PRODUCT DECLARATIONS) به منظور روشنگری و بهینه سازی پیامد های استفاده مصالح و محصولات مورد کاربرد در ساختمان تهیه می شودو یکی از معیارهای سیستم رتبه بندی ساختمان پایدار می باشد . انتخاب کالاهای تولیدی که دارای اظهار نامه زیست محیطی محصول (EPD) هستند موجب می شود یک روش استاندارد برای کمی کردن پیامدهای زیست محیطی یک محصول ایجاد شود .

اظهارنامه شامل اطلاعات در مورد پیامدهای زیست محیطی مواد خام، مصارف و بازدهی انرژی ، عناصر تشکیل دهنده مواد و مواد شیمیایی، انتشارات به هوا، خاک و آب و تولید پسماند است. اطلاعات محصول و شرکت نیز در آن لحاظ شده است. پیامدهای زیست محیطی از نظر ردپای کربن، تخریب اوزون، آلودگی اسیدی آلودگی آب با مواد مغذی بیش از حد و مانند آن اندازه گیری می شود.

امروزه برای صادرات محصولات و مصالح ساختمانی دریافت اظهارنامه زیست محیطی (EPD) از طریق خدمات گواهی محصول پایدار در برخی از کشورها الزامی است و در آینده نزدیک الزامات سختگیرانه تری در این خصوص وضع می گردد.

بنیاد جهانی انرژی دفتر ایران ، شرایط دریافت گواهینامه EPD را برای محصولات ایرانی از طریق شرکت های مورد تایید بین المللی فراهم می کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.