• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان

  • کد خبر : 20377
  • 06 می 2023 - 11:29
بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان
گردشگرآنلاین - خیابان‌ها فضاهایی عمومی با بیشترین میزان حضور شهروندان در خود به‌شمار می‌رود که طراحی آن‌ها در کیفیت زندگی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند. امروزه خیابان‌های بی‌شماری در سراسر جهان وجود دارد که با طراحی منحصربه‌فرد خود همچون پارک‌ها و فضاهای سبز، شهروندان را به حضور رضایت‌بخش در خود دعوت می‌کند.

به گزارش گردشگرآنلاین، طی یک قرن گذشته، حاکمیت وسایل نقلیه بر معابر شهری عرصه را بر تردد ایمن عابران پیاده و دوچرخه‌سواران محدود کرده، ضمن این‌که به وقوع سوانح خیابانی بسیار تهدیدآمیزی منجر شده است. این رویداد به دنبال پیدایش وسایل نقلیه و گرایش مدیران شهری به بهبود هر چه بیشتر زیرساخت‌های عبور و مرور برای خودروها، اتفاق افتاده و کیفیت رفت و آمد را برای سایر کاربران فضاهای عمومی به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است. البته خیابان‌هایی نیز در سراسر دنیا وجود دارد که طراحی بی‌نظیر آن‌ها، مردم را حضور هرچه پرشورتر در خود فرا خوانده و حتی به فضاهایی عمومی برای گرد هم آوردن مردم برای برقراری ارتباطات اجتماعی و گذراندن اوقاتی خوش کنار یکدیگر دعوت کرده است. در ادامه به معرفی چنین خیابان‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای طراحی سایر معابر دنیا عمل کند.

بلوار سنت لوران در مونترآل

مونترآل در کانادا میزبان خیابانی تجاری و بسیار طولانی به نام سنت لوران است که مناطق مختلف شهر را به هم پیوند می‌دهد. این خیابان که در میان بسیاری از مردم شهر به خیابان اصلی شهرت دارد، در بسیاری از ایام سال به پیاده‌راهی بسیار زیبا تبدیل می‌شود که در تمام ساعات شبانه‌روز ازدحامی از جمعیت را در خود جا می‌دهد. بلوار سنت لوران که در لیست میراث فرهنگی شهر قرار دارد، میزبان فروشگاه‌های سنتی، رستوران‌ها، کافه‌ها و چشم‌اندازهای بسیار شگفت‌انگیزی است و برای هر یک از کاربران خود، جنبه‌ای برای لذت و سرگرمی را در بر گرفته است. محبوبیت خیابان سنت لوران در میان مردم مونترآل به حدی زیاد است که تمام جشنواره‌های شهر در آن برگزار می‌شود و به دنبال آن، شور مردم در کنار یکدیگر به نهایت می‌رسد.

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان

بزرگراه کمدن در لندن

کمدن یکی از مناطق بسیار شگفت‌انگیز لندن، پایتخت بریتانیا، محسوب می‌شود که به‌واسطه طراحی بی‌نظیر خود به عنوان یک مرکز گردشگری نیز عمل می‌کند. این منطقه خیابان‌های بسیاری را در اطراف خود در برگرفته است که هر یک به محله‌ای از شهر منتهی می‌شود و به همین دلیل، مرکزی برای رسیدن به تمام مقاصد شهر به‌حساب می‌آید. خیابان‌های کمدن، فضاهایی بسیار با کیفیت را برای رفت‌وآمد امن و لذت‌بخش عابران پیاده در بر گرفته است و جالب این‌که در دو طرف خود، میزبان ساختمان‌هایی باستانی و اعجاب‌انگیز است که هر یک طراحی متفاوتی با دیگری دارد. مردم و گردشگران لندن می‌توانند با حضور در هر یک از خیابان‌های منطقه کمدن تجربه‌ای منحصربه‌فرد را تجربه کنند زیرا طراحی هر یک از آن‌ها با تکیه بر اصولی مختلف و تمرکز بر گرایش‌های متفاوت شهروندی انجام شده است. دسترسی از نقاط دور لندن به منطقه کمدن نیز به‌راحتی انجام می‌شود زیرا منطقه در تمام اطراف خود، مسیرهایی زیرزمینی را برای عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و قطار در بر گرفته است. در منطقه کمدن هیچ محدودیتی برای حضور پرشور افرادی با سنین مختلف وجود ندارد، زیرا در خیابان‌های مختلف آن، امکاناتی برای سرگرمی افراد مختلف تعبیه شده است.

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان؛ منطقه لارامبلا در بارسلونا

شاید طراحی خیابان لارامبلا در زمان‌های قدیم با تمرکز بر برقراری تعاملات بالای میان شهروندان انجام شده زیرا این فضای عمومی اعجاب‌انگیز در سراسر خود، مکان‌هایی نظیر آموزشگاه‌های فرهنگی، فروشگاه‌های بزرگ، پیاده‌راه‌های سبز و بلواری عریض را در بر گرفته است که هر یک به سهم خود در گرد هم آوردن مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود نقش مهمی ایفا می‌کند. خیابان لارامبلا که بیش از یک کیلومتر و ۵۰۰ متر طول دارد، در واقع تلفیقی از سه پیاده‌راه عظیم را در بر گرفته است که هر یک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای دعوت افرادی با سلیقه‌ها و نیازهای متفاوت به خود است. در این میان، پیاده‌راه مرکزی از نظر زیبایی نسبت به دو خیابان دیگر، محبوبیت بیشتری در میان کاربران دارد. برخورداری از چشم‌اندازهای زیبا و وجود نیمکت‌هایی چوبی از ویژگی‌های مشترک سه پیاده‌راه لارامبلا به‌شمار می‌رود که به عنوان فضاهایی عمومی به گرد هم آمدن مردم کمک کرده و به حضور هر چه بیشتر شهروندان در این فضاها منجر شده است. جالب است بدانید که طراحی منحصربه‌فرد خیابان‌های لارامبلا به رونق اقتصادی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و سوغاتی‌فروشی‌هایی منجر شده است که سراسر دو طرف خیابان اصلی را در بر گرفته است. جالب‌تر این‌که زیبایی اعجاب‌انگیز لارامبلا باعث شده است که اغلب رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در آن برگزار شود.

خیابان بوکانان در اسکاتلند

سبک معماری ویکتوریایی و ادواردی ساختمان‌های تجاری بوکانان در تبدیل آن به یکی از خیابان‌های جهان با بهترین طراحی‌ها نقش مهمی ایفا کرده و گلاسکو در اسکاتلند به واسطه وجود همین خیابان، از رونق گردشگری بسیار بالایی برخوردار شده است. بوکانان بزرگ‌ترین مرکز تفریحی شهر به‌شمار می‌رود که در قلب گلاسکو قرار دارد و همین ویژگی، دسترسی به آن را برای تمام شهروندان تسهیل کرده است. فروشگاه‌های کوچک و بزرگ، با طراحی‌های زیبا و متفاوت با یکدیگر، سراسر خیابان بوکانان را در بر گرفته و این در حالی است که وجود دو پاساژ شگفت‌انگیز، محبوبیت این پیاده‌راه عظیمی را میان شهروندان به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است. وجود یک موزه زیبا، کتابخانه‌ای عمومی و یک مرکز طراحی بزرگ از دیگر ویژگی‌های بوکانان به‌حساب می‌آید که در تبدیل آن به یکی از بهترین خیابان‌های جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

پیاده‌راه بوکانان در روزهای مختلف سال میزبان جشنواره‌های متعدد است، ضمن این‌که کشاورزان شهر نیز هنگام برداشت محصولات خود و فروش آن‌ها در پیاده‌روهای عریض دو طرف، محبوبیت بوکانان را میان شهروندان و گردشگران گلاسکو دوچندان کرده‌اند.

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان

بهترین طراحی خیابان‌ها در جهان

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.