• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

بیش از ۳۶۰ نسخه نفیس و کمیاب اهدا شد

  • کد خبر : 20522
  • 09 می 2023 - 11:17
بیش از ۳۶۰ نسخه نفیس و کمیاب اهدا شد
گردشگرآنلاین - مدیر کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران از اهدای تعداد ۳۶۰ هزار و ۴۲۹ نسخه منبع اطلاعاتی به صورت کتابِ چاپی و منتشر شده توسط افراد حقیقی، خانواده‌های فرهنگ‌دوست و نیک‌اندیش در سال ۱۴۰۱ خبر داد که از این تعداد ۳۶۶ نسخه، منبع نفیس و کمیاب شناسایی و تفکیک شده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، حمیدرضا سلطانی لرگانی درباره نسخه های نفیس اهدایی در سال گذشته، گفت: اهداء منابع اطلاعاتی توسط اشخاص و خانواده‌های فرهنگ‌دوست به شکل مستمر انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۶۰ هزار نسخه منبع شامل ۲۹۱ هزار و ۱۵۷ نسخه کتاب، ۳۲ هزار و ۲۲۶ نسخه نشریه و ۳۷ هزار و ۴۶ نسخه سایر منابع غیر کتابی به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اهدا شده است.

او ادامه داد: از میان منابع اهدایی، تعداد ۳۶۶ نسخه نفیس و کمیاب، منبع اهدایی نفیس شناسایی شده است که ۲۰ نسخه کتاب خطّی نفیس، ۳۰۴ نسخه کتاب چاپ سنگی و سربی بوده و تعداد ۳۵ نسخه از این مجموعه نیز مربوط به دست‌نوشته‌های اشخاص نامی، از جمله شهید «مسعود علیمحمدی» و زنده‌یاد «محمود دست‌پیش» است. همچنین در میان مجموعه‌های اهدایی تعداد سه تابلو نقاشی، چهار تابلو خط که یکی از آن‌ها دارای مهر و امضای ناصرالدین شاه قاجار است، نیز برای نگهداری به مخازن سازمان ارسال شده است.

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اضافه کرد: این اداره، علاوه‌بر دریافت منابع از فرهیختگان و اهداکنندگان به استناد بخش‌نامه مندرج در شماره ۴۸۴۸۹ مورخ دوم دی‌ماه ۱۳۸۲ دولت، کتاب‌هایی که در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی از آن‌ها استفاده نمی‌شود و همچنین کتاب‌های وجینی کتابخانه‌های دولتی را دریافت و ضمن تامین کسری مخازن به منظور حفظ میراث مکتوب کشور مابقی را بین کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی با اولویت مناطق محروم توزیع می‌کند و به این ترتیب منابع مازاد اشخاص و سازمان‌ها دوباره در چرخه اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد.

به گفته سلطانی لرگانی، اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمادگی دارد تا امسال نیز منابع اهدایی اشخاص و سازمان‌ها را دریافت کند و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت در این امر فرهنگی منابع اهدایی خود را به گروه مبادله و اهدا کتابخانه ملی ارائه کنند. تلفن ۸۱۶۲۳۲۴۰ آماده پاسخگویی به سوالات در این زمینه است.

بیش از ۳۶۰ نسخه نفیس و کمیاب اهدا شد

بیش از ۳۶۰ نسخه نفیس و کمیاب اهدا شد

منبع: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.