• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

تحقق سند دریامحور؛ ثروت‌آفرینی هدفمند برای آیندگان

  • کد خبر : 23514
  • 12 نوامبر 2023 - 17:08
تحقق سند دریامحور؛ ثروت‌آفرینی هدفمند برای آیندگان
گردشگرآنلاین - تحقق سند توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور(فعالیت‌های اقتصادی در دریاها، سواحل و پس‌کرانه‌ها) نه تنها جبران غفلت‌های تاریخی کشور از دریا است؛بلکه ثروت‌آفرینی هدفمند در حوزه اقتصاد دریایی برای آیندگان خواهد بود.

به گزارش گردشگرآنلاین، انسان و دریا باهم رابطه تنگانگ و ناگسستنی دارند و ایرانیان از نخستین تمدن‌هایی هستند که در حوزه دریانوردی به تعبیری تجارت دریایی نقش اساسی دارند؛ در این بین سهم دریانوردان هرمزگانی‌ را باید خاص و ویژه دید؛ به‌ویژه دریانوردان لنگه‌ای که از سفرهای دریایی خود به سرزمین‌های دور با کشتی‌های بادبانی خاطرات زیادی دارند و برخی از آن‌ها در کتاب خاطرات نویسندگان جنوبی ثبت و ضبط است.

دریا نعمت گرانبها، دارایی ارزشمند و ثروت‌ الهی است که توجه به نیازهای نسل آینده از دریا و بستر دریا را می‌توان یکی از آینده‌نگری مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور دانست؛ چرا که بحث ضرورت توجه به دریا و ظرفیت‎‎‌های آن و همچنین اهمیت این موضوع از همان سال‌ها از دهه ۹۰ به صورت پی در پی از سوی ایشان عنوان شده بود اما آن‌چنان که باید جدی گرفته نشد.

هرمزگان بزرگ‌ترین استان دریایی ساحلی کشور است که از نظر سواحل متصل به خشکی و برخورداری از جزایر متعدد با ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاصی، نقش اصلی در تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور برعهده دارد، درحالی که آبادترین شهرها در جهان، شهرهای ساحلی هستند اما با توجه به اینکه هفت استان کشورمان ساحلی بوده و حدود ۳۵ درصد مساحت ایران را به خود اختصاص داده‌اند، اما به تعبیر حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان؛ از این ظرفیت خدادادی به خوبی استفاده نشده و سواحل‌مان همچنان خشک و بی‌روح است.

بیشتر بخوانید:
اقتصاد دریامحور و گردشگری گیلان فعال می‌شود
پیشنهاد تشکیل بسته عملیاتی هدفمند برای توسعه گردشگری ایران و هند
اسکله مارینا دریچه توسعه گردشگری دریای خزر

وی در خطبه‌های نمازجمعه ۱۹ آبان جاری، گفت: ایران یک کشور دریایی است و ابلاغ این سند از سوی رهبر فرزانه انقلاب می‌تواند آغاز فصل نوینی در حرکت تمدنی اقتصاد دریاپایه و توسعه فرهنگ ساحل نشینی برای تصمیم‌گیران کشورمان باشد.

امام جمعه بندرعباس روز چهارشنبه هفته گذشته نیز در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به در پیش بودن فصل رونق گردشگری در هرمزگان خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، پایه اقتصاد درپایایه است و نقش این سازمان در استان هرمزگان نیز می‌تواند موتور محرک توسعه گردشگری و رونق اشتغال برای سایر سازمان‌ها و بخش‌ها باشد.

توسعه دریامحور یعنی توجه به تقویت سهم اقتصاد پس‌کرانه، طرح‌های تحول‌آفرین، افزایش سهم مردم از دریا از تولید ناخالص داخلی؛ موضوعی که استاندار هرمزگان شامگاه (شنبه) در پنجمین نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان به آن تاکید کرد.

مهدی دوستی در این نشست با بیان اینکه هرمزگان به عنوان ساحلی‌ترین استان کشور در سیاست‌های کلی اقتصاد دریاپایه، تکالیفی را برعهده دارد، بیان کرد: کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در سه محور برای پیشرفت در حال برنامه‌ریزی است که شامل توسعه زیرساخت‌هایی مورد نیاز، آماده‌سازی بسته قوانین مورد نیاز، شناسایی مقرارتِ لازم الاصلاح، رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا است.

وی، توجه به مردم بومی را از ویژگی‌های سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریاپایه دانست و اظهار کرد: در این سند بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط دیده شده‌اند که به دلیل اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد دریا بوده تا مردم بومی و محلی بتوانند اقتصاد دریایی مناطق را توسعه دهند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با اشاره به لزوم تقویت سهم اقتصاد پس‌کرانه، تصریح کرد: علاوه بر اقتصاد دریا حتما باید اقتصاد پس‌کرانه را هم در استان فعال کرد و تولیدات استان را با نیازهای صنایع پیشران تطبیق داد؛ صنعت فولاد و آلومینیوم باید به سمت تولید گِریدهای موردنیاز کشتی‌سازی بروند و پتروشیمی‌هایی که احداث می‌شود باید قادر به تولید رنگ‌های دریایی و رزین که در پشتیبانی از صنعت دریا تاثیر دارند، باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی نیز بر موضوعاتی همچنین «اقتصادی‌سازی جزایر» برای ایجاد اشتغال در راستای تحقق اهداف اقتصاد کلان و اقتصاد مقاومتی و همچنین تاکید بر اقتصاد دریاپایه در سطح کلان و اقتصاد خرد مثل مباحث جمعیتی، معیشت، اقتصاد جوامع بومی در سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب پررنگ است، تاکید دارد.

حسین عباس‌نژاد در این باره اظهار کرد: در تحقق این هدف سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی‌های منسجمی به زیرساخت‌های بنادر شهید رجایی و بنادر شرق و غرب دارد در عین حال به دنبال ایجاد طرح‌هایی است که بتوان با احداث آن‌ها خدماتی در راستای ارتقا معیشتی مناطق ساحلی کشور، افزایش جمعیت و همچنین توسعه اشتغال‌ و صنایع خرد ارائه داد.

وی در این مورد نیز به احداث بندر چند منظوره سیریک در منطقه شرق استان، طرح‌های توسعه‌ای در بندر شیو، بوموسی (ابوموسی)، هرمز و لارک اشاره کرد که در کنار طرح‌های بزرگ، با ایجاد چنین طرح‌ها می‌توان بخش عمده‌ای از اهداف سند توسعه دریامحور را در استان هرمزگان محقق کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآورشد: سازمان بنادر و دریانوردی در کنار طرح‌های ملی در استان هرمزگان با حمایت و مشارکت استانداری استان، آنچه در حال حاضر با جدیت دنبال می‌شود، توسعه طرح‌هایی با محوریت توسعه گردشگری است.

عباس‌نژاد در این رابطه به توسعه زیربناهای بندرگاهی با محوریت توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و ادامه داد: طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری پروژه «نخل ناخدا» به عنوان بزرگترین طرح‌ گردشگری در ساحل شرقی بندرعباس و طرح‌های سرمایه‌گذاری در بنادر حقانی و هرمز با مشارکت بخش خصوصی نمونه‌ای این طرح‌ها با محوریت توسعه اقتصاد دریامحور است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اهداف کلان این سند دریامحور به دنبال این هستیم طرح‌هایمان را به سمت دریا سوق داده تا ضمن رعایت مسائل زیست محیطی از موهبت دریا در تمامی زمینه‌ها برای آیندگان‌مان داشته باشیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.