• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

تعیین تکلیف ۷ بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 19612
  • 06 آوریل 2023 - 12:59
تعیین تکلیف ۷ بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از تعیین حریم و عرصه «قلعه رستم»، «کاروانسرای نصرت‌آباد»، «دو ساختمان قدیمی راه‌آهن میرجاوه»، «حسینه یزدی‌های زاهدان» و «گاراژ و خانه ملک» در سال جدید خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سیستان و بلوچستان، مجتبی سعادتیان درباره اقدامات میراث‌ فرهنگی این استان  و تعیین تکلیف ۷ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان در سال جدید گفت: مانند هر سال اولویت ما در حوزه ثبت است که چهار حوزه میراث طبیعی، آثار منقول و تاریخی، آثار غیرمنقول و میراث ناملموس را شامل می‌شود و از میان آن‌ها میراث ناملموس اهمیت زیادی دارد. سال گذشته در حوزه میراث ناملموس در تهیه دو پرونده جهانی «هنر ساختن و نواختن رباب» و «گلاب‌گیری سنتی» با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری کردیم. در حوزه ثبت ملی نیز بیشتر روی غذاهای محلی و بومی کار کردیم و در سال جدید قصد داریم بیشتر روی آیین‌ها و رسوم مردم سیستان و بلوچستان کار کنیم. چند پرونده نیز از سال گذشته داریم که منتظر ابلاغ و ثبت آن‌ها هستیم. پرونده کلوچه زابلی و آچار سیستانی (نوعی ادویه)، از جمله پرونده‌هایی هستند که در بهمن و اسفندماه ارائه شده‌اند و باید ابلاغ شوند.

او با بیان‌که در حوزه ثبت آثار تاریخی، امسال تمرکز و اولویت استان با ثبت محوطه‌های تاریخی است، افزود: محوطه «بلسر چابهار»، محوطه «کشیک» در نیک‌شهر و چند محوطه در تیس، از جمله محوطه‌هایی است که برای ثبت آن‌ها اقدام می‌شود.

سعادتیان درباره وضعیت تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: بر اساس ضوابط عمومی حریم که از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است، بخش بزرگی از بناهای تاریخی «تعیین عرصه و حریم شده» تلقی می‌شوند. با این وجود برنامه تعیین عرصه و حریم را برای هفت بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام داریم که تامین اعتبار آن‌ها نیز انجام شده است. این محوطه‌ها شامل «قلعه رستم»، «کاروانسرای نصرت‌آباد»، «دو ساختمان قدیمی راه‌آهن میرجاوه»، «حسینه یزدی‌های زاهدان» و «گاراژ و خانه ملک» هستند.

معاون میراث‌فرهنگی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: قلعه حیدرآباد خاش، قلعه نیک‌شهر، موزه و بافت تاریخی چابهار، کاروانسرای فرهنگی نیمروز، ارگ سه‌کوهه و گاراژ ملک در زاهدان از جمله بناهایی هستند که در سال جدید مرمت می‌شوند. اعتبار مرمتی آن‌ها تا حدودی تأمین شده است و در مرحله بارگذاری در سایت خدمات دولت هستند تا به پیمانکاران و مشاوران مرمتی واگذار شوند.

او همچنین درباره کاوش‌های محوطه تاریخی در سال جدید گفت: در اسفندماه در دو محوطه «بندر تاریخی تیس» با سرپرستی آقای نوذر حیدری و «شهر سوخته» با سرپرستی دکتر سجادی کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شد. امسال نیز برای کاوش دو محوطه دیگر اعتبار داریم، یکی محوطه «دلگان» و دیگری محوطه «حوضدار» در منطقه سیستان. این محوطه‌ها برای تکمیل مطالعات باستان‌شناسی کاوش شده‌اند و عرصه و حریم مشخص دارند.

سعادتیان افزود: با همکاری دانشگاه زابل و دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز کاوش‌هایی را در سال گذشته انجام دادیم که اعتبار آن از محل اعتبارات دانشگاه تأمین و با مجوز و نظارت میراث‌فرهنگی انجام شده است. کاوش یکی از محوطه‌های اقماری «شهر سوخته» با همکاری دانشگاه زابل و محوطه «تپه دشت» نیز با همکاری دانشگاه سیستان انجام شده است. نتایج کاوش‌های انجام‌شده در سال گذشته تا چند روز آینده به پژوهشکده باستان‌شناسی کشور ارائه می‌شود.

تعیین تکلیف ۷ بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان

تعیین تکلیف ۷ بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.