• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

تفرجگاه فتحعلی‌شاه به مزایده گذاشته می‌شود

  • کد خبر : 12840
  • 18 اکتبر 2022 - 9:50
تفرجگاه فتحعلی‌شاه به مزایده گذاشته می‌شود
گردشگرآنلاین - خانه قاجاری عطروش شیراز، چشمه علی و تفرجگاه فتحعلی شاه توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده گذاشته می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از شیراز، خانه عطروش که جزو ثبت آثار ملی نیز بوده، جزو میراثی است که در محل خیابان لطفعلی خان زند، بازار حاجی، انتهای کوچه زنجیر خانه قرار دارد و قدمت آن  مانند تفرجگاه فتحعلی‌شاه به دوران قاجار برمی‌گردد.

این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و امروز کاربری آن فرهنگی‌هنری‌پذیرایی است که یکی از خانه‌های زیبای شیراز است که خانه حاج محمود عطروش معروف به منزل محمدعلی فیروزآبادی بوده است.

مهندسی و طراحی خانه به شکل درونگرا بوده و همچون اکثر خانه‌های سنتی ایرانی دارای هشتی بوده است، از نکات مهم دیگر آن می‌توان به حیاط مرکزی بودن ساختمان و وجود حوض در مرکز بنا اشاره کرد. در طراحی گذشته نیز به دلیل تفکیک فضاها همچون فضاهای زندگی خصوصی و خدماتی و پذیرایی و … سرویس بهداشتی در حیاط طراحی شده است.

چشمه علی و تفرجگاه فتحعلی‌شاه که متعلق به عهد صفوی قاجار از دیگر بناهایی در سمنان و دامغان است که توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده گذاشته می‌شود.

استان سمنان و خصوصاً شهر دامغان میراث دار یک اثر ملی به شمار ۸۳۰ است که قدمت آن به دوران صفوی و قاجار برمی‌گردد. این بنای تاریخی که در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان قرار دارد حدود ۱۲ هزار درون حصار عرصه داشته و مجموعاً ۵۸ هزار مترمربع هم تمام مجموعه را شامل می‌شود البته اعیان آن هم به ۶۰۰ مترمربع می‌رسد.

این بنا چشمه علی نام دارد که در گذشته کاربری تفرجگاهی– اقامتی محدود داشته و امروز به عنوان مجتمع گردشگری چشمه علی دامغان کاربری مصوب گرفته است. البته چشمه علی که در مجاورت منطقه طبیعی همچون کوه و دشت و جنگل در نزدیکی شهر تاریخی دامغان قرار گرفته در مسیرهای دسترسی خود به مسیر دامغان به کیاسر، شهمیرزاد و روستای کلاته رودبار راه دارد.

به دلیل ویژگی‌های اقلیمی خاص ایران و کمبود آب، این نوع باغ‌ها در ایران بسیار کم است و از این حیث جلوه‌گری بیشتری دارد. بناهای دیگری مانند دفتر میراث فرهنگی و اتاق‌های پیرامونی، پست برق و سرویس بهداشتی در سمت شمال غربی محدوده باغ از جمله بناهای احداث شده در دوره‌های اخیر هستند.

تفرجگاه فتحعلی‌شاه به مزایده گذاشته می‌شود

تفرجگاه فتحعلی‌شاه به مزایده گذاشته می‌شود

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.