• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

تمدید میزبانی رایگان موزه ملی ملک از گردشگران

  • کد خبر : 8030
  • 21 می 2022 - 11:39
تمدید میزبانی رایگان موزه ملی ملک از گردشگران
گردشگر آنلاین - بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک در هفته میراث فرهنگی تمدید شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر می‌توانند در هفته میراث فرهنگی (از ۲۸ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۱ خورشیدی) به رایگان از تالارهای موزه‌ای بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و موزه ملی ملک بازدید کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه (۲۸ اردیبهشت) به مدت دو روز از دوستداران فرهنگ و هنر به رایگان میزبانی کرد.

با توجه به استقبال گسترده گردشگران به ویژه تهران‌گردان از دیدار گنجینه آثار تاریخی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، این بازدید رایگان تا پایان هفته میراث فرهنگی تمدید شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی توسط حسین آقا ملک تأسیس شد و به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی شد. در تیر ماه ۱۳۲۳ قطعه زمین بزرگی را در باغ ملی تهران برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد. احداث ساختمان جدید در این مرکز فرهنگی در سال ۱۳۶۴ آغاز شد و در ۱۳۷۵ به پایان رسید.

این مجموعه در خیابان امام خمینی تهران (خیابان سپه) جنب ساختمان امور خارجه قرار دارد.

این مرکز فرهنگی تا سال ۱۳۷۵ در خانه ملک برپا بود. اما حاج حسین از آغاز کار، گسترش آن را از نظر دور نداشت و بنای ساختمانی بزرگ‌تر را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین در ۲۹ تیرماه ۱۳۲۳ قطعه زمین بزرگی را در باغ ملی تهران (محل کنونی مؤسسه) برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد.

احداث ساختمان جدید در زمان حیات حاج حسین ملک ممکن نشد، تا اینکه آستان قدس رضوی طراحی و بنای ساختمان جدید را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و در ۱۳۷۵ به پایان برد.

از نظر ساختار تشکیلاتی، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مؤسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که همچون سایر مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی براساس وقف نامه زیرنظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی اداره می‌شود.

منبع: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.