• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی

  • کد خبر : 16094
  • 10 دسامبر 2022 - 13:12
تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی
گردشگرآنلاین - طرح راهنمای حفاظت از بناهای تاریخی در برابر آتش با هدف تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی در پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی انجام شد.

‌به گزارش گردشگرآنلاین، مهناز اشرفی مجری طرح و عضو هیأت علمی پژوهشگاه گفت: با توجه به آسیب‌پذیر بودن میراث‌فرهنگی در برابر اثرات سو بلایای طبیعی، بهتر است برای مدیریت و حفاظت بنای تاریخی در برابر این رویدادهای اجتناب‌ناپذیر آماده بود.

رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی تصریح‌کرد: در این میان موضوع آتش‌سوزی در بناهای تاریخی که می‌تواند در صورت وقوع، آسیب‌های جدی بر بنا وارد کند از مواردی است که با کم‌توجهی خاصی روبرو بوده‌است به ویژه‌آنکه عواملی‌همچون فرسودگی تأسیسات و تجهیزات، مصالح، تغییرکاربری‌ها و دخالت‌های غیر اصولی در طول زمان، چالش بین اصول حفاظتی و اقدامات لازم خدمات ایمنی و … زمینه‌های خطر آتش‌سوزی را در بنا فراهم می‌کنند.

اشرفی هدف از این پژوهش را تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی اعلام کرد که می‌تواند از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری و یا در صورت حادثه آمادگی لازم را برای کنترل هرچه سریع‌تر آتش و کاهش خسارت‌ها فراهم کند.

وی گفت: روش تحقیق کیفی است و با بررسی تعداد قابل‌توجهی از مقالات و گزارش‌های تحقیقاتی، منشورهای حفاظتی و دستورالعمل‌های تدوین شده و سایر اسناد مرتبط به بررسی و تحلیل مفاهیم، ضرورت‌ها، مسائل و چالش‌ها پرداخته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: سپس با توزیع پرسشنامه در بین جامعه علمی و متخصصان میراثی، مدیران و مجریان حفاظت و خدمات و ایمنی آتش نشانی، آنان را برانگیخت تا تجارب، پیشنهادات و نظرات تخصصی و اجرایی و راهکارهای مربوط به دو حوزه آتش‌نشانی و حفاظت را به اشتراک گذارند.

وی بیان کرد: نهایتاً با استفاده از مطالعات اسنادی، کتابخانه‌ای و برداشت و تحلیل پرسشنامه‌ها به ارائه راهنمای عمل، شامل سه بخش اصول و سیاست‌ها، راهنمای عمل و واژه‌شناسی اقدام شد.

مکان‌های میراثی تاریخی و دیگر جاهای میراثی، اغلب به گونه‌ای نگهداری می‌شوند که برای بازدید عمومی آمادگی داشته‌باشند.

تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی

تهیه کتابچه راهنمای حفاظت بنای تاریخی در برابر آتش‌سوزی

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.