• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

توقف «اقدامات غیراصولی» در مسجد معیرالممالک تهران

  • کد خبر : 22420
  • 20 آگوست 2023 - 12:08
توقف «اقدامات غیراصولی» در مسجد معیرالممالک تهران
گردشگرآنلاین - وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخریب در مسجد معیرالممالک را «فعالیت غیر اصولی» خواند و از توقف آن خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، محسن سعادتی ـ معاون میراث ‌فرهنگی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان تهران ـ گفت: با توجه‌ به‌ اقدامات غیراصولی انجام شده در محدوده رواق‌ها و حجره‌های مسجد معیرالممالک توسط هیأت امنای مسجد، اداره‌کل استان تهران پیگیری‌های لازم را برای توقف موضوع انجام داده است.

او افزود: از چند روز گذشته، فعالیت‌های غیراصولی در مسجد، حسب پیگیری و حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی متوقف شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی استان تهران همچنین گفت: مراتب توقف و رفع مداخلات در اثر هم، از طریق مراجع مربوطه در حال انجام و پیگیری است.

سعادتی اظهار کرد: در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری، طی دو مکاتبه نسبت به ارائه طرح و کسب مجوزهای لازم تاکید کرده بودیم.

مسجد، مدرسه و آب‌انبار معیرالممالک واقع در محله سنگلج، مربوط به دوره قاجار بوده و با شماره ۲۶۸۷ در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. مسجد و مدرسه معیرالممالک از جمله بناهای تاریخی تهران است که مالکیت آنها در اختیار اوقاف بوده و بر اساس گزارش‌هایی، در چند روز گذشته درهای آن به بهانه مرمت بسته شده و تخریب کالبدی در آن اتفاق افتاده است.

مدرسه و مسجد معیّرالممالک در جنوب شرقی باغ معیّرالممالک ساخته شده‌است. بعدها بخشی از باغ‌های معیّرالممالک با طرح توسعهٔ تهران تقسیم و به مردم فروخته شد، بدین سبب اطراف مدرسه در سه جهت شرق، جنوب، شمال مسکونی گردید. یکی از عوامل برپا ماندن اماکن در طول دهه‌ها و سده‌ها، درآمد موقوفاتی به آن اختصاص می‌دادند. مدرسهٔ معیّر نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌است. در ضلع جنوبی آن تعدادی مغازه و یک دستگاه حمام در فاصلهٔ تقریبی ۲۵۰ متری شرق آن ساخته، وقف مسجد گردید. بعدها در جریان توسعهٔ پاسدارخانه، املاک معیّر نیزتبدیل به بازارچه شد و درآمد حاصله وقف مدرسه گردید. در گوشهٔ جنوب غربی مدرسه آب‌انباری ایجاد گردیده بود که به منظور خنک کردن آب آن دو بادگیر در بالای عمارت تعبیه شده بود و نیاز آب آشامیدنی محل را تأمین می نمود، آب مورد نیاز حمام و اطراف آن از قنات سنگلج که دارای سه سنگ آب بود، تأمین می‌شد.

توقف «اقدامات غیراصولی» در مسجد معیرالممالک تهران

توقف «اقدامات غیراصولی» در مسجد معیرالممالک تهران

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.