• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8

تپه‌های چغامیش دزفول صاحب دستورالعمل حفاظت می‌شود

  • کد خبر : 12688
  • 16 اکتبر 2022 - 10:45
تپه‌های چغامیش دزفول صاحب دستورالعمل حفاظت می‌شود
گردشگرآنلاین - دستورالعمل حفاظت نیروی یگان، بازید روزانه و... به منظور حفاظت از تپه‌های تاریخی دزفول توسط میراث فرهنگی در حال تهیه و تدوین است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، ۹۳ تپه و محوطه باستانی تاریخی شناسایی شده که متاسفانه کمبود نیروی حفاظت بازرسی از این تپه‌های تاریخی ( تپه‌های چغامیش دزفول ) را با مشکل مواجه کرده و تعرض و تصرف زیادی به تپه‌های تاریخی شده است. همچنین این معضل باعث شده بود برخی از تپه‌های باستانی ناپدید شوند و در برخی موارد تپه ۲ هکتاری به یک هکتار تبدیل شده است.

تپه‌های باستانی چغامیش در جنوب دزفول و از مکان‌های دیدنی دزفول به شمار می‌آیند و قدمت آنها به حدود ۵۰ قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

این تپه‌های ارزشمند که گنجینه تمدن‌های متعددی است به شماره ۴۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چغامیش تپه‌ای باستانی است که قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را باید نخستین مکان در ایران دانست که خط و کتاب در آنجا ظاهر شده‌است.

بیشتر بخوانید:

در جنوب شهرستان دزفول و حدفاصل بین شوشتر و شوش، تپه‌های میان رودخانه دز و کارون از یک تپه بزرگ و نسبتاً مرتفع و چند تپه کوچک تشکیل شده‌اند. این تپه‌ها روزگاری پوشیده از کوزه شکسته‌های فراوانی بود که پس از نخستین مطالعه و بررسی روشن شد از عهد پیش از خط باقی‌مانده‌اند. تپه باستانی چغامیش در جلگه‌ای که چغابنوت در غرب و چغازنبیل در جنوب آن واقع اند و در میان دشتی وسیع قرار دارد.

استان خوزستان از شمال و شرق توسط رشته کوه‌های زاگرس احاطه شده‌است، با حرکت به سمت داخل استان از ارتفاع این کوه‌ها کاسته شده و جای خود را به تپه ماهورها می‌دهد. خوزستان شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای است. دو پنجم کل مساحت این استان کوهستانی و سه پنجم آن جلگه‌ای می‌باشد. کوه چو، زردکوه، شاویش، آب‌بندان، مامازاد، کوه سیاه و کوه چال، از جمله کوه‌های خوزستان هستند. جلگه خوزستان شیب کمی دارد و در برخی از نقاط آن گنبدهای نمکی موجود است که نقش عمده‌ای در شور کردن اراضی و آب‌ها دارد.

تدوین دستورالعمل حفاظت از تپه‌های چغامیش دزفول

تدوین دستورالعمل حفاظت از تپه‌های چغامیش دزفول

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12688

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.