• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

ثبت درخت چنار کهنسال ۴۰۰ ساله روستای داس در فهرست میراث طبیعی ملی

  • کد خبر : 5298
  • 23 ژانویه 2022 - 11:53
ثبت درخت چنار کهنسال ۴۰۰ ساله روستای داس در فهرست میراث طبیعی ملی

گردشگرآنلاین – مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای داس از درختان کهنسال شهرستان زبرخان نیشابور با شماره ۹۱۵ مورخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سیدجواد موسوی اظهار کرد: جنبه اعتقادی به این درخت چنار کهنسال  باعث شده مردم محلی برای آن احترام خاصی قائل باشند. این اثر در ۱۵۰ متری شمال شرقی و در کنار قبرستان روستای داس در این شهرستان قرار دارد.

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در توصیف وضعیت این اثر بیان کرد: این درخت کهنسال با قطر تنه‌ای به اندازه ۴۰/۸ متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر قدمتی در حدود ۴۰۰ سال دارد.

وی ادامه داد: همچنین اهالی روستا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی، عزاداری و پخت آش‌ نذری پای این درخت گرد هم می‌آیند. توجه ویژه مردم به حفاظت از آن و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه‌های آن از جمله دلایل ماندگاری طولانی آن است.

بر اساس گزارش روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی طغرایی به ارزش‌ گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از جمله درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان یک درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت سایر درختان محسوب شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.