• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز خبر داد:

ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز

  • کد خبر : 17969
  • 31 ژانویه 2023 - 10:29
ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز
گردشگرانلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند نطنز در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، حسین یزدانمهر اظهار کرد: ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز که نشان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بالای نطنز دارد، در جلسه اخیر شورای ثبت طبیعی در وزارت میراث فرهنگی انجام شد.

وی افزود: محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی نطنز در فهرست آثار ملی ثبت شد که این محوطه یکی از نهشته‌های(مواد انباشت شده) مهم سازند قم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: برش چینه‌شناسی این محوطه بیانگر این موضوع است که کوه چرخه و دارهند نطنز یکی از سالم‌ترین و کامل‌ترین بخش‌های برجا مانده از این سازند است.

وی تصریح کرد: از دلایل ارزشمند این محوطه می‌توان به وجود فسیل‌ها اشاره کرد که قالب فسیل‌های به جا مانده، قابل مشاهده و از نوع بقایای حقیقی هستند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: فسیل‌ها شامل نرم تنانف دو کفه‌ای‌ها و صدف‌های مغزی هستند که تنوع سیستم فرسایش چون مارن‌ها و آهک‌ها نشان دهنده پیشروی و پس‌روی دریا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز، گفت: کوه چرخه، دارهند و چلوک در داخل این محدوده طبیعی قرار دارد که از این پس این محدوده با عرصه و حریم‌ها، تحت حفاظت میراث فرهنگی خواهد بود.

شهر نَطَنز، مرکز شهرستان نطنز، از باغشهرهای تاریخی ایران است که در استان اصفهان و در دامنه کوهستان کرکس واقع شده است.

اصلی ترین راه برای ورود به منطقه چرخه از کوهپایه کوه دارهند می‌گذرد، جاده‌ای خاکی که تابلوی به طرف محل دفن زباله به آن زینت بخشیده است! از همین ابتدای جاده نیز شاهد انبوه نخاله‌های ساختمانی هستیم نخاله‌هائی که رانندگان ماشین‌های حمل آن حتی زحمت انتقال آن تا چند صدمتر دورتر در محل تخلیه را نیز به خود نداده‌اند! اما وقتی به محل اصلی تخلیه زباله‌ها می‌رسیم با تصاویری روبرو می.شویم که باورکردنی نیست!

ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز

ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.