• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
یک مسئول خبر داد:

ثبت ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی

  • کد خبر : 14307
  • 07 نوامبر 2022 - 12:27
ثبت ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستانعطا حسن‌پور اظهار کرد: ۱۰۰ دهنه پل تاریخی در لرستان وجود دارد.

وی افزود: پل‌های تاریخی لرستان قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال دارند و طبق گفته باستان‌شناسان این پل‌ها بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستان شناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل‌ها به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده‌اند.

حسن‌پور افزود: به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض‌تر بوده و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: از طرفی لرستان تنها پایگاه ملی پل‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود و ۱۰۰ پل تاریخی آن در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه وجود دارد که دو مورد از آن شامل پل کلهرت در معمولان و کشکان در شهرستان چگنی است.

حسن‌پور تصریح کرد: بزرگترین سازه‌های آبی ـ تاریخی لرستان پل‌ها هستند که متأسفانه در سیل سال ۹۸ دچار خسارت شدند به همین دلیل برای استحکام‌بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، لرستان در دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، پل‌ها و دژهای ویران شده فراوانی به جای مانده‌است. پل گاومیشان، پل‌دختر، پل کشکان، پل شاپوری، پل کلهر، پل سی پله، پل معمولان و نیز قلعه نصیر، قلعه می‌شوند، کاروانسرای چمشک وقلعه فلک الافلاک از این دسته‌اند. گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی فراوانی در بیشتر مناطق این استان وجود دارند که هنوز مورد کاوش باستان‌شناسی قرار نگرفته‌اند.

استان لرستان سومین استان پرآب کشور است و ۱۲ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد.

ثبت ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی

ثبت ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.