• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

حفر غیرقانونی چاه در نزدیکی محوطه تاریخی اشکفت‌ سلمان ایذه متوقف شد

  • کد خبر : 3152
  • 13 دسامبر 2021 - 6:57
حفر غیرقانونی چاه در نزدیکی محوطه تاریخی اشکفت‌ سلمان ایذه متوقف شد

گردشگرآنلاین – معاون میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: امور آب شهرستان ایذه بدون دریافت استعلام و انجام هرگونه مطالعه، اقدام به حفر چاه در نزدیکی محوطه تاریخی اشکفت‌سلمان کرده بود که از انجام آن جلوگیری شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی افزود:این چاه در عرصه و حریم اشکفت‌ سلمان نیست؛ اما براساس مصوبه هیات وزیران، همه دستگاه‌های اجرایی پیش از هرگونه عملیات و فعالیت عمرانی، مکلف هستند از ارگان‌های مربوطه که یکی از آنها اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است استعلام بگیرند که متأسفانه این استعلام از سوی هیچ مرجعی صورت نگرفت و ماموران پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی ایذه در محل حفر چاه حاضر شدند و عملیات را متوقف کردند.
وی ادامه داد: در عرصه باارزش اشکفت‌ سلمان و در زیر نقوش برجسته اشکفت سلمان، چشمه دایمی وجود دارد که چه بسا هزاران سال قدمت داشته و یکی از دلایل استقرار تمدن در آن منطقه همین چشمه بوده است و بیم آن می‌رود که با حفر این چاه چشمه‌ای که سالیان سال دارای آب بوده، خشک شود.
معاون میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود:توقف عملیات حفر چاه با امور آب و فرمانداری ایذه و همچنین سازمان آب و برق خوزستان در میان گذاشته شد و تاکید کردیم که این کار غیرقانونی است و تا زمانی‌که مطالعاتی در این راستا انجام نشده یا نتایج این مطالعات در اختیار میراث‌فرهنگی قرار نگیرد و همچنین تضمینی مبنی بر اینکه این عملیات، هیچ تأثیری بر چشمه اشکفت سلمان نخواهد داشت ارایه نشود، ادامه عملیات حفر چاه متوقف خواهد ماند.
حسینی‌بروجنی افزود: اواخر هفته گذشته نیز نشستی در همین راستا در فرمانداری ایذه برگزار شد که در این نشست از سوی میراث‌فرهنگی بار دیگر بر دریافت استعلام و ارایه طرح‌های مطالعاتی درخصوص حفر چاه تاکید شد.

اشکفت سلمان

اشکفت سلمان

به گزارش گردشگر آنلاین از خوزستان، وی ادامه داد: پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان ایذه به طور مستمر از محدوده موردنظر بازدید می‌کند و هرگونه فعالیت در طول شبانه‌روز را گزارش خواهد داد.
معاون میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه هم‌اکنون پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی شهرستان ایذه درحال آماده‌سازی است و این منظر در انتظار ثبت در فهرست آثار جهانی قرار دارد افزود: چنانچه به آثار تاریخی چه از لحاظ منظر تاریخی و چه از لحاظ طبیعی و فرهنگی آسیبی برسد، روند ثبت‌جهانی اثر پیش‌گفته با اخلال روبه رو خواهد شد.
وی افزود: ما همچنان در حال تهیه و تنظیم پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی فرهنگی شهرستان ایذه هستیم و امیدواریم باحضور ارزیاب‌های یونسکو و نمایندگان وزارتخانه، کار پایش میدانی هم شروع شود و این پرونده مسیر واقعی خود را طی کند و در نهایت این پرونده از جمله محوطه تاریخی اشکفت سلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شود.
محوطه تاریخی اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده است. در این محوطه با ارزش فرهنگی علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه‌ای معدنی که از دل کوه بیرون می‌آید، چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار هستند. بزرگترین نوشته خط میخی از دوره عیلامی در این غار وجود دارد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.