• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

حمام تاریخی پیرنیا بعد از سال‌ها مرمت می‌شود

  • کد خبر : 8455
  • 08 ژوئن 2022 - 13:17
حمام تاریخی پیرنیا بعد از سال‌ها مرمت می‌شود
گردشگرآنلاین - احیای حمام تاریخی پیرنیا در خیابان لاله‌زار که از دو سال قبل به دلیل عوارض مرمت عقب افتاده بود، از سرگرفته می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، نیما نیازمند سرپرست مدیریت بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران درباره معافیت مالکان بنا‌های تاریخی از پرداخت عوارض مرمت بیان کرد که با توجه به نگاه حمایتی برای حفظ بنا‌های تاریخی ثبت ملی، بر آن شدیم تا مالکانی که قصد مرمت ملک تاریخی خود همچون حمام تاریخی پیرنیا را دارند، از پرداخت عوارض مرمت معاف کنیم.

وی با اشاره به اینکه مبلغ عوارض مرمت بر اساس کاربری آینده ملک به آن تعلق می‌گرفت، بیان کرد به عنوان نمونه کاربری های کافه، رستوران و هاستل به دلیل آن که جزو کاربری‌های تجاری به حساب می‌آیند، دارای مبالغ سنگینی برای عوارض مرمت می شوند که با توجه به این نگاه حمایتی، مالکان از پرداخت آن معاف شده اند.

باززنده سازی حمام تاریخی پیرنیا در قالب کافه

وی با اشاره به اینکه معافیت از پرداخت عوارض مرمت باعث دستاورد‌های مثبتی در این زمینه شده است، بیان کرد که حمام پیرنیا جزو بنا‌های تاریخی است که عوارض سنگینی برای مرمت داشته است. مالک خصوصی این بنا که کاربری آینده آن را کافه در نظر گرفته، برای پرداخت عوارض مرمت به مشکل برخورده بود. حالا با تصویب قانون معافیت از پرداخت عوارض مرمت، خوشبختانه مرمت حمام پیرنیا از سر گرفته شده است.

به گزارش گردشگر آنلاین،  حمام‌های عمومی از دیرباز در ملل باستانی از جمله مصر، بین النهرین و بعدها در روم باستان که هنوز بقایای آن باقیست، رواج داشته‌است. بعدها در خاورمیانه در قرون وسطی حمام‌های عمومی بسیار رواج داشتند. در شهر بغداد در هر محله چند حمام عمومی وجود داشت که دیوارهای آن را گچ و کف آن را موزائیک و قیر می‌کردند که بهترین حمام‌های آن دوران به حساب می آمد. همچنین در دوران عثمانیان، صفویان و قاجاریان حمام‌های زیادی ساخته شد.

در گذشته حمام ها مکان هایی برای گفتگو میان زنان شهرها و محله ها بود.

دو بخش کوچک و بزرگ گرمابه به‌ترتیب شامل قسمت‌هایی همچون جلوخان، سردرِ ورودی، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، میان‌در، گرم‌خانه، خزینه، صفّه شاه نشین، اتاق نظافت، تون، گربه‌رو (چپیله)، دستک، برف‌انداز، جام‌خانه و چاه‌خانه است. البته دو فضای اصلی در گرمابه‌های قدیمی به‌ترتیب سربینه و گرم‌خانه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.