• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

خانه تاریخی زایر در شوشتر مرمت و ثبت ملی می‌شود

  • کد خبر : 14386
  • 08 نوامبر 2022 - 11:36
خانه تاریخی زایر در شوشتر مرمت و ثبت ملی می‌شود
گردشگرآنلاین - مرمت خانه تاریخی زایر از محل اعتبارات شخصی و توسط مالک آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، مرمت تزیینات خوون‌چینی خانه تاریخی زایر در شوشتر که دچار فرسودگی مصالح شده با نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر انجام خواهد شد.

مالک این بنای تاریخی هم‌اکنون در خارج از کشور اقامت دارد و هزینه مرمت این بنای تاریخی را به صورت مستمر ارسال می‌کند.

خانه تاریخی زایر با مالکیت آقای کیارش از بناهای دوره قاجار است. این خانه تاریخی زایر در یک محله قدیمی در شهرستان شوشتر واقع شده است.

شوادان که یکی از عناصر اصلی معماری شهرستان شوشتر برای فرار از گرما کاربرد داشته در این خانه نیز وجود دارد و این خانه تاریخی با معماری زیبا و فوق‌العاده‌ای که دارد هر بیننده‌ای با دیدن آن زبان به تحسین باز می‌کند. این بنای تاریخی ارزشمند به زودی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقامت گردشگران در شهرستان شوشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بنابر اعلام میراث فرهنگی شوشتر، پرونده این بنای تاریخی تکمیل و ارسال شده و در آینده نزدیک در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، شوشتَر شهری در استان خوزستان و مرکز شهرستان شوشتر است. این شهر دارای تاریخ و تمدنی کهن است و تا ابتدای دوره پهلوی مرکز استان خوزستان بوده‌است. شوشتر به تنهایی ۱۳ میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو را در خود جای داده و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. لقب این شهر از دیرباز «دارالمؤمنین» بوده و به عنوان «پایتخت سازه‌های آبی جهان» شناخته می‌شود.

شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ خورشیدی به دستور رضاشاه پهلوی، مرکز استان خوزستان (استان ششم) از شوشتر به ناصری (اهواز) منتقل گردید. اداره معارف آخرین اداره دولتی خوزستان بود که در سال ۱۳۰۳ از شوشتر به اهواز منتقل شد.

 

خانه تاریخی زایر در شوشتر مرمت و ثبت ملی می‌شود

خانه تاریخی زایر در شوشتر مرمت و ثبت ملی می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.