• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر؛ آغاز فصل جدید مرمت

  • کد خبر : 13170
  • 24 اکتبر 2022 - 9:23
خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر؛ آغاز فصل جدید مرمت
گردشگرآنلاین - در شهرستان شوشتر منزلی است قدیمی که قدمت ساخت آن به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، خانه تاریخی معین‌التجار که یکی از ارزشمندترین بناهای ساخته شده در شوشتر است و در بخش انتهایی خیابان امام در محله‌ درب عباس این منطقه قرار دارد، به نام «منزل معین‌التجار» شناخته می‌شود.

سازندگان این منزل تاریخی آن را به صورت تک‌ایوانی و در ۲ طبقه احداث کرده‌اند. زیبایی خانه‌ معین‌التجار با استفاده از درب‌ها و پنجره‌های چوبی و ارسی، آجرکاری‌های انجام شده بر سطوح دیوارها، گچ‌بری‌های مشبک که به عنوان نورگیر در بالای سردر دوچندان جلوه می‌کند.

هرچند امروزه تنها بخشی از آنها سالم مانده؛ با این حال در بدو ورود به این منزل توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. در دهه‌ ۱۳۴۰ هجری شمسی این منزل به مدرسه تغییر کاربری داده است. این در حالی است که پیش از تبدیل شدن عمارت به مدرسه از آن به عنوان اداره‌ دارایی شهرستان استفاده می‌شد. ناگفته نماند که عمارت معین‌التجار به سه بخش مجزا تفکیک شده که قسمت اصلی آن به عنوان مدرسه‌ غیرانتفاعی فعالیت می‌کند.

اکنون مرمت خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر به منظور حفاظت و استحکام‌بخشی توسط اداره میراث فرهنگی شوشتر آغاز شده و در حال انجام است.

ورودی این اثر ارزشمند با تزیینات سنگی و آجرکاری‌های بسیار زیبا آراسته شده است و تزیینات حجاری این خانه برخی مضامین اسلامی و آیات قرآنی نظیر آیه و ان یکاد، یا قاضی الحاجات و یا کافی المهمات و نیز برخی نقش گل‌های ایرانی نظیر گل لوتوس است که در گوشه ورودی این خانه چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد.

از دیگر عناصر تزیینی به کار رفته تزیینات چوب است که در نوع خود از نظر کاربردی بسیار حایز اهمیت است و پنجره‌های ارسی خانه نیز از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین پنجره‌های موجود ارسی در شوشتر و حتی استان خوزستان است.

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۵۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر؛ آغاز فصل جدید مرمت

خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر؛ آغاز فصل جدید مرمت

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.