• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

خانه «مجاهد» دزفول اقامت‌گاه سنتی می‌شود

  • کد خبر : 22216
  • 10 آگوست 2023 - 8:51
خانه «مجاهد» دزفول اقامت‌گاه سنتی می‌شود
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با اشاره به آغاز فصل جدید مرمت خانه تاریخی مجاهد از تبدیل این خانه به اقامت‌گاه سنتی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، براساس اعلام اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حمیدرضا خادم با اشاره به این‌که خانه مجاهد به شماره ۲۸۲۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور حمایت از دارندگان ابنیه تاریخی و ثبت‌ملی نسبت به تأمین اعتبار مشارکت در مرمت این بنا اقدام کرده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول ادامه داد: در دوره‌های پیشین مرمت بنا، اقداماتی نظیر بازسازی بخش‌های فروریخته شامل اتاق‌های طبقه همکف واقع در جبهه جنوبی و اتاق‌های طبقه اول بنا، بازسازی هشتی و دالان ورودی و نیز سبک‌سازی، عایق‌کاری و آجرفرش سطوح بام انجام شده است.

او افزود: در فصل جدید مرمت بنا که با مشارکت مالی مالک و با نظارت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان در حال انجام است، نازک‌کاری فضاهای داخلی با کاهگل و اندود گچ دردستورکار قرار گرفته است.

خادم عنوان کرد: همچنین باتوجه به اهمیت فضاهای دستکند در بناهای تاریخی دزفول، در این فاز، پاک‌سازی کامل شوادان‌ها از آوارهای انباشته در آن صورت خواهد گرفت.

او خاطرنشان کرد: خانه تاریخی مجاهد به منظور بهره‌برداری به‌عنوان اقامگاه سنتی، در حال سپری کردن مراحل اداری است.

دِزفول یکی از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان دزفول است. این شهر که در ساحل رودخانهٔ دز واقع شده‌، از لحاظ وسعت و جمعیت، دومین شهر بزرگ استان و بزرگ‌ترین شهر در شمال خوزستان محسوب می‌شود؛ این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی با جمعیتی بالغ بر ۲۶۴٬۷۰۹ نفر، ۳۱ امین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌تر از ۷ مرکز استان بوده‌است.

بر پایه نوشته ایرج افشار (شهرهای ایران) دزفول شهری است که پیشینه آن به چندین هزار سال می‌رسد. از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان به‌شمار می‌رود و از دید تاریخ و فرهنگ ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. والتر هینتس آلمانی، گمان می‌برد آوان پایتخت حکومت عیلام در اطراف دزفول کنونی جای داشته‌است.

خانه «مجاهد» دزفول اقامت‌گاه سنتی می‌شود

خانه «مجاهد» دزفول اقامت‌گاه سنتی می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.