• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
معاون میراث ‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

خسارت ۲ میلیارد تومانی سیلاب بازار اراک

  • کد خبر : 9586
  • 01 آگوست 2022 - 12:58
خسارت ۲ میلیارد تومانی سیلاب بازار اراک
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به خسارت وارد شده به سقف برخی سراهای بازار اراک بر اثر سیلاب گفت: میزان این خسارت ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، محسن کریمی با اشاره به خسارت وارد شده به اماکن تاریخی استان در وقوع سیلاب‌های چند روز اخیر اظهار کرد: به دلیل بارش‌های اخیر سقف سراهای کاشانی، سرای نوذری، راسته بازار، سرای آقایی و سیستم فاضلاب دچار مشکل شده است برآورد خسارت ناشی از سیل به بازار اراک میزان تا کنون ۲ میلیارد تومان است.

وی افزود: مرغوبیت و کیفیت مصالح استفاده شده در بازسازی این گذر باعث شده پوشش روی بام در برابر سیلاب مقاومت کامل داشته باشد و دچار آسیب و خسارت نشود.

معاون میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: سقف راه پله تیمچه نقشینه نیز دچار آسیب شده که مرمت اضطراری این مکان‌ها شروع شده است.

کریمی با اشاره به هماهنگی واحد خدمات شهری شهرداری اراک و شهرداری بافت تاریخی در ساماندهی و پاک سازی بازار اراک گفت: گل و لای موجود در سراهای بازار به ویژه سرای نوذری، سرای آقایی، سرای کاشانی و سرای قمی‌ها در حال پاکسازی است.

اَراک یکی از کلان‌شهرهای ایران و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. جمعیت اراک در سال ۱۳۹۵ خورشیدی برابر با ۵۲۰٬۹۴۴ نفر بوده که از این نظر قطب جمعیتی استان مرکزی و هجدهمین شهر پرجمعیت ایران به‌حساب می‌آید.

با توجه به اینکه شهر اراک در دوره قاجار ساخته شد، بیشتر آثار باستانی باقی‌مانده در این شهر از این دوره می‌باشد. از جمله مهم‌ترین اثر تاریخی شهر، می‌توان به مجموعه تاریخی بازار اراک اشاره کرد که از بناهای نخستین شهر اراک بوده‌است.

مدرسه سپهداری که هم‌زمان با بازار ساخته شده‌است، از مکان‌هایی است که امام‌خمینی بخشی از سال‌های عمر خود را در این مدرسه سپری کرد. حمام چهارفصل، که از نظر مساحت بزرگترین حمام ایران است.

یکی دیگر از آثار تاریخی شهر است که به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده‌است. خانه حسن‌پور از بناهای قدیمی شهر اراک است که به صورت درون‌گرا ساخته شده و به موزه صنایع دستی تبدیل شده‌است. برج شیشه از بناهای معروف شهر بود که به دلیل وجود تزئینات کاشی معقلی به این نام معروف شد. این بنا در سال ۱۳۶۱ تخریب شد.

قلعه حاج‌وکیل نیز یکی از بناهای دوره قاجار است که در قدیم یکی از کارگاه‌های بزرگ فرشبافی کمپانی زیگلر و کنسولگری انگلیس در اراک بود. همچنین ارگ حکومتی اراک، کاروانسرای شاه‌عباسی، خانه آقا محسن عراقی و خانه خاکباز از دیگر آثار تاریخی شهر می‌باشند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.