• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

دایره‌المعارف دستبافته‌های داری کرمان برگزیده کشوری شد

  • کد خبر : 23846
  • 21 نوامبر 2023 - 18:46
دایره‌المعارف دستبافته‌های داری کرمان برگزیده کشوری شد
گردشگرآنلاین - مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌های داری کرمان به عنوان کتاب برگزیده پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تهران انتخاب شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ایران طی آیینی مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان را به عنوان کتاب برگزیده این پژوهشگاه انتخاب و از زحمات دکتر عقیل سیستانی پژوهشگر و مولف دایره‌المعارف پنج جلدی دستبافته‌داری استان کرمان که در گذشته کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران نیز شده بود تجلیل و قدردانی کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در خصوص پژوهشگر و مولف مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته داری استان کرمان گفت: عقیل سیستانی پژوهشگر، مولف و مدرس دانشگاه است که از سال ۱۳۸۱ مطالعات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی مستمر خود را در حوزه‌های مختلف فرش دستبافت و صنایع‌دستی آغاز و در سال ۱۳۹۳ مقام پژوهشگر برتر حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کل کشور در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کسب کرد.

کاظم حسین‌زاده افزود: تحقیق، تألیف، عکاسی، تدریس و جمع‌آوری قالی و گلیم‌های دستبافت آنتیک را در کنار همکاری با سازمان‌ها و مراکز مرتبط نظیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اتاق بازرگانی استان کرمان، مرکز ملی فرش و دانشکده‌های هنر و معماری دانشگاه‌های کرمان و غیره را در کارنامه تجارب کاری خود دارد.

وی بیان کرد: جمع‌آوری، ثبت، مستندنگاری و معرفی ارزش‌های تاریخی، هنری و فرهنگی ایلات و عشایر مناطق مختلف به خصوص استان کرمان که (دارای ۳۱ ایل و ۵۸ طایفه مستقل است) می‌تواند کمک شایانی به حفظ، احیای و توسعه پایدار هنرهای سنتی و صنایع دستی و به تناسب نقش مهمی در بهبود معیشت و رفاه آنها کند را در برنامه‌های این پژوهشگر برتر کرمانی می‌توانیم مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید:
کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟
۱۳۱ مجوز مشاغل خانگی در خراسان شمالی صادر شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: حاصل پژوهش‌های عقیل سیستانی چاپ و انتشار ۶ کتاب با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: این همکاری شامل مجموعه پنج جلدی کتاب‌های دایره المعارف دستبافته‌داری استان کرمان، شامل جلد اول (مناطق بافت، رابُر و ارزوئیه)، جلد دوم (مناطق بردسیر و شهربابک)، جلد سوم (گزیده قدیمی‌ترین و بهترین دستبافته منطقه سیرجان)، جلد چهارم (دست بافته عشایری و روستایی شهر جهانی سیرجان)، جلد پنجم (گلیم شهرِ جهانی سیرجان) است.

استان کرمان با سابقه غنی تاریخی و فرهنگی و اقلیم های متفاوت، در کنار ۱۰ اثر ارزشمند ثبت جهانی و انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی، مهد صنایع دستی ارزشمندی مانند قالی، فرش، گلیم، پته، مصنوعات فلزی، شال، بافته های حصیری، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره نیز به شمار می رود که آوازه و شهرت بسیاری دارند.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

بیش از ۷۰ هزار نفر در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی در قالب انفرادی و کارگاهی در استان کرمان در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.