• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

درهای بسته اماکن تاریخی قزوین به روی گردشگران

  • کد خبر : 10355
  • 21 آگوست 2022 - 9:00
درهای بسته اماکن تاریخی قزوین به روی گردشگران
گردشگرآنلاین - برخی گردشگران داخلی و خارجی که برای بازدید از جاذبه‌های قزوین به این شهر سفر می‌کنند اخیرا با درهای بسته بعضی اماکن تاریخی این شهر روبه رو شده‌اند که این وضعیت، گلایه و انتقاد آنان را به دنبال داشته است.

به گزارش گردشگرآنلاین، قزوین که در دوره صفویه برای بیش از نیم قرن پایتخت ایران بوده و از شهرهای کهن ایران زمین به شمار می رود، شهری با آثار و جاذبه های متنوع و اماکن تاریخی منحصر به فرد است که طی سالیان اخیر تلاش شده به عنوان یکی از مقاصد نوظهور گردشگری در کشور شناسانده و معرفی شود.

با این وجود قزوین برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور با چالش های جدی و زیادی از جمله کمبود زیرساخت های رفاهی و اقامتی روبه روست اما مشکل به اینجا ختم نمی شود بلکه این شهر و استان در حوزه برنامه ریزی برای جذب گردشگر نیز با مشکلاتی مانند تعطیلی برخی بناهای تاریخی یا امکان نداشتن بازدید از آنها روبه رو می باشد که شاید پیش افتاده و ابتدایی به نظر برسند با این وجود به دلیل فقدان انسجام لازم بین دستگاه های متولی برای حل این مشکل به یک معضل در این حوزه تبدیل شده است.

قزوین شاداب، نزدیک ترین مقصد شعاری است که طی سالیان اخیر به منظور جذب گردشگران پایتخت نشین انتخاب شده است، با این حال تعطیلی برخی اماکن تاریخی قزوین و یا عدم امکان بازدید از آنها در روزهای پایانی هفته و تعطیل که زمان مسافرت و گردشگری است، در تضاد با این شعار و هدف آن تلقی می شود و گردشگرانی که به قزوین سفر می کنند از این وضعیت ناراضی هستند و با این وضعیت شادابی آنان در سفر به مقصد کوتاه از بین می رود.

تعجب و تاسف گردشگران از تعطیلی برخی اماکن تاریخی قزوین

یک گردشگر اهل تهران در قزوین گفت: تعطیلی اماکن مهم گردشگری و تاریخی قزوین یک معضل جدی است و باعث ناراحتی گردشگرانی که به امید دیدن این بناها به این شهر تاریخی سفر کرده اند، می شود.

سیاوش مقیمیان که روز جمعه به اتفاق خانواده اش برای بازدید از بناهای تاریخی به قزوین سفر کرده بود،گفت: از مدت ها پیش علاقه مند بودم تا آثار و بناهای تاریخی قزوین را از نزدیک دیدن کنم و بالاخره روز جمعه فرصتی پیش آمد تا با خانواده به این شهر سفر کنم.

این شهروند تهرانی اضافه کرد: پس از ورود به قزوین به سراغ بناهای تاریخی که از قبل برای دیدنشان برنامه ریزی کرده بودیم رفتیم اما با کمال تعجب دیدیم که برخی از آنها بسته هستند و البته هیچ اطلاع رسانی هم در این خصوص انجام نشده بود.

مقیمیان در خصوص اماکن تاریخی که او و خانواده اش به آنها مراجعه کرده اما به دلیل تعطیل بودن موفق به دیدن آنها نشده بودند،گفت: مسجد و مدرسه و آب انبار سردار بزرگ، آب انبار سردار کوچک، مسجد جامع عتیق و مدرسه صالحیه از جمله بناهای تاریخی بودند که به آنها سرزدیم اما همگی تعطیل بودند و امکان بازدید از آنها برایمان میسر نشد.

او همچنین گفت: وقتی برای دیدن مسجد جامع عتیق به این مکان مراجعه کردیم و به در بسته برخوردیم، تعدادی گردشگر ایتالیایی نیز در این محل حاضر بودند و از اینکه امکان بازدید از این مسجد را پیدا نکرده اند، خیلی ناراحت بوده و تاسف می خوردند.

مقیمیان ادامه داد: این گردشگران خارجی به دلیل تشابه اسمی “جامع” با “جمعه” فکر می کردند نام این مسجد جمعه است و باید قاعدتا در این روز باز باشد اما برایشان توضیح دادیم که نام درست این مکان مسجد جامع است و به آنها گفتیم دلیل بسته بودن این مکان تاریخی را ما نیز نمی دانیم.

او اضافه کرد: مکان هایی که موفق به دیدن آن ها شدیم شامل حمام موزه قجر، کاروانسرای سعدالسلطنه و حسینیه امینی ها بود که ظاهرا این اماکن در اختیار شهرداری و بخش خصوصی هستند.

این شهروند تهرانی گفت: قزوین مقصد کوتاهی برای شهروندان تهرانی است و خیلی از پایتخت نشینان می توانند روزهای پنجشنبه یا جمعه به قزوین سفر کنند بنابراین نباید آثار تاریخی این شهر در روزهای تعطیل بروی گردشگران بسته باشد.

او اضافه کرد: برای نخستین بار بود که به قزوین سفر می کردیم و بسته بودن برخی از اماکن تاریخی این شهر تجربه ناخوشایندی برای ما بود، چرا که دوست داشتیم از جاذبه های این شهر که قبلا عکسشان را در فضای مجازی دیده بودیم دیدن کنیم و از حضور در آنها لذت ببریم.

مقیمیان با بیان اینکه قزوین از حیث کمیت و کیفیت آثار تاریخی همپای شهری مانند اصفهان است و می تواند بالاتر هم باشد،اضافه کرد: با این وجود به نظر می رسد برنامه ریزی مناسبی برای معرفی و جذب گردشگر و استفاده مردم این شهر و استان از اقتصاد گردشگری صورت نگرفته است.

تعطیلی اماکن تاریخی قزوین، یک ضد تبلیغ برای حوزه گردشگری این شهر

یک فعال گردشگری و دوستدار میراث فرهنگی در قزوین نیز معتقد است تعطیلی برخی اماکن تاریخی و غیرقابل بازدید بودن آنها به صنعت و اعتبار گردشگری این شهر و استان لطمه می زند.

به گزارش گردشگر آنلاین، علیرضا خمسه گفت: متاسفانه تعداد کمی از بناهای تاریخی قزوین در روزهای پنجشنبه و جمعه باز بوده و امکان بازدید گردشگران از آن وجود دارد به همین دلیل خیلی از افراد و گروه های گردشگری وقتی به ما مراجعه می کنند، مجبوریم اماکن محدودی را به آنها معرفی کنیم.

این شهروند قزوینی با بیان اینکه بسته بودن یا تعطیلی اماکن تاریخی این شهر یک ضد تبلیغ در حوزه گردشگری است، گفت: هنوز دلیل بسته و تعطیل بودن تعدادی از بناهای تاریخی قزوین را نمی دانم، شاید کرونا یا نبود نیرو و اعتبار بهانه باشد، با این وجود دوستداران میراث فرهنگی و فعالان گردشگری اعلام کردند که آماده اند تا برای راهنمایی گردشگران در بناها حضور داشته باشند.

خمسه با بیان اینکه بیشترین حجم گردشگر در بناهای تاریخی مربوط به روزهای پایانی هفته و تعطیل در تابستان است،ادامه داد: تعطیلی بناهای تاریخی قزوین در این اوقات در حالی است که خیلی از گردشگران از نقاط دوردست کشور از جمله جنوب به این شهر سفر می کنند و یا گردشگران خارجی هستند که توقع دارند بناهای مورد نظر خود را بازدید کنند.

او همچنین گفت: گردشگران خارجی معمولا تجربیات خود را نگارش کرده و منعکس می کنند، حالا ببینید گردشگر خارجی وقتی به قزوین می آید و به دلیلی تعطیلی موفق به دیدن اماکن تاریخی نمی شود، تجربه تلخی برای او ایجاد می شود و او نمی تواند قزوین را برای دیدن به دیگران پیشنهاد بدهد.

این فعال گردشگری با بیان اینکه باید برای گردشگران و وقت آنها ارزش قائل شویم و اعتبار این شهر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را حفظ کنیم، ادامه داد: این مسایل باعث می شود سرمایه گذاران بخش گردشگری به حضور و سرمایه گذاری در قزوین فکر نکنند.

توضیحات یک مسوول میراث فرهنگی قزوین در خصوص تعطیلی اماکن تاریخی

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین اما دلایل جالبی در خصوص تعطیلی و یا بسته بودن برخی اماکن تاریخی قزوین را عنوان می کند، از نبود اعتبار برای راهنما تا عدم اختیار میراث فرهنگی به دلیل دراختیار نبودن بعضی اماکن و همچنین حضور متولیان برای استراحت یا صرف ناهار از جمله این موارد است.

احسان نورانی در خصوص ماجرای تعطیلی برخی اماکن تاریخی قزوین و بسته بودن آنها بروی گردشگران،گفت: در خصوص آب انبارها متاسفانه اعتباری برای تامین نیروی راهنما نداریم و به ناچار این اماکن بسته است.

این مسوول با بیان اینکه در مسجد جامع عتیق قزوین بروی گردشگران باز است،گفت: براساس پیگیری های انجام شده در روز جمعه تنها در آب انبار این مسجد برای مدتی بسته بوده که دلیل آن زمان استراحت و صرف ناهار متولی آب انبار بوده است.

نورانی اظهار داشت: البته متولی مسجد جامع عتیق اداره کل اوقاف و امور خیریه است و اگر درب این مکان بسته باشد باید این دستگاه علت آنرا پاسخ بدهد و اداره کل میراث فرهنگی همیشه پیگیر تسهیل بازدید گردشگران از این مکان تاریخی باشکوه بوده است.

این مسوول افزود: اداره مدرسه تاریخی صالحیه نیز با حوزه علمیه است و فعلا امکان بازدید از این بنا وجود ندارد و حتی در ایام نوروز نیز برنامه ای برای بازدید از این بنا وجود نداشت اما تولیت مسجد و مدرسه سردار نیز برعهده حوزه علمیه است که بازدید از آن در ایام نوروز امکان پذیر بود.

وی توضیح داد: در آن دسته از اماکن تاریخی قزوین که منحصرا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین است مانند دولتخانه صفوی و بناهای موجود در آن (به جز در موارد خاص مثلا نبود اعتبار برای تامین نیرو در خصوص آب انبارها) محدودیتی برای بازدید گردشگران نداریم.

رهاورد:

کم ترین انتظار گردشگرانی که از راه دور عزم سفر کرده و برای دیدن جاذبه های مختلف به شهر تاریخی قزوین سفر می کنند این است که در خصوص زمان فعالیت این اماکن یا تعطیلی آن ها اطلاع رسانی مناسبی هم در فضای مجازی و رسانه ها و هم در مقابل بناها انجام بگیرد، هرچند بسته بودن و امکان نداشتن بازدید از برخی بناها در شهر و استانی که داعیه قرارگیری در بین قطب های گردشگری را دارد، زیبنده نیست‌.

بسته بودن بناهای تاریخی و نبود امکان بازدید از آنها بدون شک خاطره بدی را در ذهن گردشگران باقی خواهد گذاشت و با هر توجیهی صورت خوشی نداشته و در تضاد با توسعه و رونق گردشگری تلقی می شود.

فعالیت جزیره ای و پراکنده دستگاه ها در زمینه جذب گردشگر و نبود برنامه ریزی جامع در کنار کمبود زیرساخت های رفاهی و اقامتی و معرفی مناسب نشدن جاذبه ها باعث شده تا حق قزوین در حوزه گردشگری آنچنان که باید و شایسته است، ادا نشود با این وجود به لطف معرفی آثار قزوین در فضای مجازی، گردشگران قابل توجهی به ویژه در ایام پایانی هفته به قزوین سفر می کنند که تعطیلی برخی اماکن تاریخی توی ذوق آنان می زند.

با این شرایط بازنگری و تجدید نظر در خصوص برنامه ریزی برای جذب گردشگر در قزوین ضروری است و باید شاهد یک هم افزایی و انسجام قابل توجه در این زمینه بین دستگاه های متولی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی و با راهبری مدیریت ارشد استان باشیم تا نبود برنامه ریزی مناسب در کنار کمبود امکانات زیرساختی، مانعی مضاعف بر سر راه رونق گردشگری در این استان تاریخی و پرجاذبه نباشد.

منبع: ایرنا

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.