• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8
مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی داورزن خبر داد

دروازه ورودی خراسان آماده میزبانی از زائران نوروزی می‌شود

  • کد خبر : 2859
  • 09 دسامبر 2021 - 16:12
دروازه ورودی خراسان آماده میزبانی از زائران نوروزی می‌شود

گردشگرآنلاین – مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی داورزن از آماده شدن این شهرستان به عنوان دروازه ورودی خراسان برای میزبانی از زائران نوروزی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، محمد عبدالله‌زاده ‌ثانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای آمادگی برای استقبال از مسافران نوروز ۱۴۰۱ نخستین جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان داورزن برگزار شد. شهرستان داورزن همواره در طول تاریخ به‌عنوان دروازه استان خراسان نقش خدمات‌دهی به زائران و مسافران را عهده داشته و زائرانی که وارد خراسان می‌شوند، رنگ و بوی سرزمین خورشید را در داورزن احساس کنند.

دبیر ستاد خدمات سفر داورزن با اشاره به نقش اعضای این ستاد در خدمات‌دهی به زائران و مسافران بیان کرد: به ‌منظور هم‌افزایی توان خدمات‌دهی به زائران و گردشگران امام هشتم(ع) جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان داورزن با ۹ کمیته در ۱۶ آذر ماه با حضور فرماندار و مسئولان کمیته‌ها در سالن اجتماعات شهرداری برگزار شد.

کاروانسرای مزینان داورزن

کاروانسرای مزینان داورزن

عبدالله‌زاده ‌ثانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان گفت: آسیاب‌های آبی، کاروانسراهای تاریخی بین‌راهی، مساجد قدیمی، یخدان‌ها، آتشکده آذر برزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره برخی از آثار تاریخی و طبیعی شهرستان داورزن است.

او ادامه داد: داورزن بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۷۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

همچنین مسعود رحمانی، مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از بازآفرینی گلدوزی سنتی در شهرستان رشتخوار خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ در برخی از روستاهای شهرستان رشتخوار رشته گلدوزی ‌سنتی که در حال منسوخ شدن بود با حمایت‌های این اداره، مجدد رونق گرفت.

وی ادامه داد: پروژه بازآفرینی گلدوزی سنتی رشتخوار با کارفرمایی شهرداری مشهد توسط عطیه غلامپور در حال انجام است و نقوشی که در بازآفرینی ارائه شده است، در پرده‌های خانه‌موزه قرائی رشتخوار نیز سوزن‎دوزی شده است.

به گزارش گردشگر آنلاین از خراسان رضوی رحمانی بیان کرد: این نقوش تاکنون در ایستگاه راه‌آهن مشهد، ایستگاه‌های مترو سعدی، فلسطین، آزادی، بولوار ملک‌آباد، پروین اعتصامی، چهاراه برق، پایه‌های پل استقلال و پل قطار مسافربری طبرسی اجرا شده است.

شهرستان داورزن

شهرستان داورزن

وی تصریح کرد: گلدوزی‌ سنتی، هنری است برای ایجاد طرح‌های مختلف که با سوزن و نخ‌های رنگارنگ (کاموایی) روی پارچه سفید (قمیس) انجام می‌شود و موارد استفاده شده از این هنر به صورت پرده‌دیواری، روطاقچه‌ای، روبالشتی و غیره است.

رحمانی گفت: هنرمندان روستایی با حوصله تخیلات ذهنی خود مانند گل و بوته، نقش عروس و داماد، موجودات افسانه‌ای و پرندگان بهشتی را بر روی پارچه سوزن‌دوزی می‌کنند.

گفتنی است شهرستان رشتخوار در ۲۰۵ کیلومتری شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد و خانه‌موزه قرائی رشتخوار که در بردارنده زندگی خاندان قرائی، آداب و رسوم، مشاغل‌سنتی و تاریخچه شهرستان است در بهمن ۱۳۹۹ افتتاح شده است.

کاروانسرای مزینان داورزن

کاروانسرای مزینان داورزن

کاروانسرای مزینان داورزن

کاروانسرای مزینان داورزن

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.