• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

در محوطه باستانی گندی‌شاپور دزفول اقدامات مرمتی جدیدی آغاز شد

  • کد خبر : 11955
  • 24 سپتامبر 2022 - 10:31
در محوطه باستانی گندی‌شاپور دزفول اقدامات مرمتی جدیدی آغاز شد
گردشگرآنلاین - مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه از آغاز فصل سوم آماده‌سازی، ساماندهی، حفاظت و مرمت سازه‌های آبی و اقدامات مرمتی جدید در آرامگاه یعقوب‌لیث صفاری دزفول با اعتبار چهار میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، یعقوب زلقی بیان کرد: فصل سوم ساماندهی سازه‌های گندی‌شاپور و فصل چهارم حفاظت و مرمت آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری به عنوان یک ضرورت در دستورکار این‌پایگاه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های پیش‌بینی شده حفاظتی و مرمتی در سال ۱۴۰۱ شامل دو بخش هستند افزود: بخش اول شامل اقدامات حفاظتی و مرمتی روی سازه‌های آبی (سیفون شماره ۲) ساخته‌ شده روی رودخانه سیاه‌منصور است.
مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه اضافه کرد:این سازه، در گذشته، علاوه بر نقش هیدرولیکی و انتقال آب از رودخانه دز به شهر گندی‌شاپور به عنوان پل و همچنین بند و ‌پل‌بند عمل می‌کرده است.
او با اشاره به اینکه اقدامات این فصل در ادامه فعالیت‌های حفاظتی سال ۱۳۹۹ این پایگاه روی بخش غربی سازه و بخش میانی خواهد بود گفت: این فعالیت‌ها با احترام به ارزش‌های بنا با مصالح و ملات آهکی (ساروج) مشابه اصل بنا با قابلیت تشخیص قسمت‌های مرمتی از اصل بنا و با هدف تداوم طول عمر بنا انجام خواهد گرفت.
زلقی ادامه داد: محوطه تاریخی گندی‌شاپور، دارای آثار و بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی همچون آرامگاه یعقوب لیث صفاری، سیفون‌های انتقال آب، پل، پل‌بند، سنگ‌آسیاب‌های تاریخی و… است که هرکدام در جایگاه خود دارای ارزش‌های مطالعاتی و پژوهشی بسیار هستند.
وی با بیان اینکه محوطه باستانی گندی‌شاپور در دزفول با شماره ۴۶ در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است گفت: «این محوطه به‌دلیل ظرفیت‌های پیش‌گفته واجد ارزش‌های تاریخی زیادی است و تلاش می‌شود بیش از پیش شناخته و معرفی شود.
مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه با اشاره به ساماندهی و مرمت سازه‌های آبی و حفاظت ابنیه واجد ارزش و در معرض خطر، از ساماندهی و مرمت سازه شماره ۲ و بهسازی بخش‌هایی از سازه‌های همجوار خبر داد و افزود: بخش دوم اقدامات حفاظتی مرمتی، روی ورودی آرامگاه یعقوب لیث است که شامل مرمت پیرنشین‌های دو طرف ورودی و هدایت و دفع معقول آب‌های سطحی در قسمت ورودی آرامگاه است که این اقدامات در ادامه و در راستای سه فصل آماده‌سازی، ساماندهی، حفاطت و مرمت بنای آرامگاهی یعقوب‌لیث صفاری (احیاگر زبان فارسی) در سال‌های گذشته است؛ بنایی که با شماره ۲۵۵۰ درسال ۱۳۷۸شمسی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی ادامه داد: در این طرح تاکنون چهار میلیارد ریال برای عملیات اجرایی این فصل، از محل منابع ملی در سال مالی جاری تامین اعتبار شده است.
زلقی بیان کرد: محوطه تاریخی گندی‌شاپور به لحاظ داشتن نوع معماری خاص، سازه‌های متعدد آبی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، ترانشه‌های کاوش  و… سالانه پذیرای گردشگران و پژوهشگران داخلی و خارجی متعددی است و از همین رو، بدون تردید، ادامه آماده‌سازی، ساماندهی، حفاظت و مرمت این‌ محوطه تاریخی بی‌نظیر باعث تقویت زیرساخت‌ها و حوزه گردشگری گندی‌شاپور خواهد شد.
وی گفت: باتوجه به اهمیت و جایگاه علمی دانشگاه گندی‌شاپور در دنیای باستان، با اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته این پایگاه، دانشگاه گندی‌شاپور در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ شمسی از منظر فرهنگی (تولید علم و دانش) در حافظه یونسکو ثبت‌جهانی شد.

اقدامات مرمتی جدید در محوطه باستانی گندی‌شاپور دزفول آغاز شد

اقدامات مرمتی جدید در محوطه باستانی گندی‌شاپور دزفول آغاز شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.