• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

راه نجات نگهداری بناهای تاریخی استان کرمانشاه به روز کردن کاربری آنها است

  • کد خبر : 8052
  • 21 می 2022 - 13:10
راه نجات نگهداری بناهای تاریخی استان کرمانشاه به روز کردن کاربری آنها است
گردشگر آنلاین - سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه؛ راه نجات نگهداری بناهای تاریخی استان را تغییر کاربری به روز آنها دانست ‌وگفت: یکی از سیاست های مهم وزارتخانه برای نگهداری تعداد وسیع بناهای تاریخی کشور؛ واگذاری بهره برداری آنها به بخش خصوصی است و در کرمانشاه در حال پیگیری است.

به گزارش گردشگر آنلاین؛ «جبار گوهری» روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح و بهره برداری از خانه قدیمی” فیض مهدوی” شهر کرمانشاه در جمع خبرنگاران، هدف از ورود بخش خصوصی حفظ و نگهداری آثار و بناها تاریخی اعلام کرد و افزود: وقتی که بخش خصوصی و متقاضیان از تغییر کاربری بناهای تاریخی منتفع شوند در راستای نگهداری آن نیز کوشش می کنند و به همین خاطر برخی از بناهای تاریخی استان کرمانشاه  که شرایط واگذاری دارند، در اختیار  بخش خصوصی قرار می گیرد.

وی توضیح داد : بناها آثار تاریخی تحت شرایط و ضوابط خاصی مانند عدم تغییر منتریال رنگ و بوم قدیمی و سازه، رعایت نکات ۱۰۰ درصد ایمنی و محافظت از تاسیسات و دیگر موراد به متقاضیان واگذار می شود.

گوهری در خصوص نظارت پس از و واگذاری بنای تاریخی نیز گفت: چون پروانه بهره برداری آنها دوره ای صادر می شود، پس نظارت ناظران بر روی بناهای تاریخی همیشگی و مستمر است.

۷۰ درصد هزینه های مرمت بناهای تاریخی تسهیلات پرداخت می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: یکی دیگر از سیاست های مهم در راستای زنده نگه داری بناها و سازه های تاریخی تخصیص تسهیلات صندوق احیا به متقاضیان و مالکان آنها است.

گوهری ادامه داد: به صاحبان بناهای تاریخی استان و همچنین کسانی که متقاضی بهره برداری از بناهای تاریخی در اختیار دولت باشند، از محل صندوق احیا، به آنان تا سقف ۷۰ درصد هزینه مرمت و بازسازی و احیاء تسهیلات هفت ساله و با نرخ سود ۱۰ تا ۱۲ درصد پرداخت می شود.

وی با اشاره به افتتاح و بهره برداری خانه قدیمی دوران قاجار” فیض مهدوی “شهر کرمانشاه گفت: این خانه به یک مجموعه فرهنگی، تفریحی، اقامتی تغییر کاربری داده شده، و به متقاضی بهره برداری برای احیا و مرمت آن نیز ۶۰۰ میلیون تومان از محل صندوق احیا تسهیلات داده شده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این خانه قدیمی خود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای بازسازی، احیا و مرمت آن هزینه کرده است، از استقبال و حمایت تسهیلاتی مجموعه میراث فرهنگی از بخش خصوصی در راستای احیا بناهای تاریخی استان خبر داد و گفت: ما به سوی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بنای تاریخی دست همکاری دراز می کنیم.

این مقام مسئول همه تلاش و کوشش و هدف از اجرای این سیاست ها را زنده نگه داری بناهای تاریخی دانست و گفت: واقعا دولت به تنهایی توان نگهداری از این حجم بسیار زیاد بنا و آثار تاریخی را ندارد به همین دلیل چنین سیاست هایی را برای هرچه بهتر نگهداری این بناهای تاریخی اتخاذ شده است.

بالغ بر ۵۰، ۶۰ بنای تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد 

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با گردشگر آنلاین، گفت: در استان کرمانشاه بالغ بر ۵۰، ۶۰ بنا و خانه قدیمی وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره قاجار است و تعدادی نیز ثبت ملی شده است.

« علیرضا برشاهی» در ادامه به ویژگی های معماری خانه های قدیمی دوره قاجار استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: یکی از خصلت های خانه های قدیمی استان مانند خانه ” فیض مهدوی” معماری اندرونی آنها است، یعنی این خانه ها به بیرون هیچ درز و پنجره و خروجی جز در ورودی ندارند.

برشاهی تشریح کرد: در وسط این خانه ها یک حیاط مرکزی و یک حیاط اندرونی وجود دارد و پنجره همه اتاق ها رو به حیاط  بزرگ که معمولا پر از دار و درخت و حوض آب است باز می شود همچنین  دارای یک اتاق بزرگ به نام مهمان خانه، شاه نشین و یا کاخ نشین که امروز به آن پذیرایی می گویند است .

وی همچنین گفت:: این خانه های قدیمی معمولا در درون خود یک خانه دیگر به اسم اندورنی دارند که محل زندگی خصوصی صاحب خانه است و هنگام ورود به خانه از بیرون؛ یک هشتی برای مکث افراد غریبه به داخل خانه وجود دارد و اگر افراد غریبه باشند در حیاط بیرونی منتظر می مانند تا کارشان راه بیفتد و اگر اهل خانه باشند به حیاط اندرونی و سپس خانه کوچکتر که محل خصوصی زندگی صاحب خانه است وارد می شوند.

برشاهی همچنین بیان داشت: امروزه اتاق خانه های قدیمی کرمانشاه  مراسم تزکیه، و  مراسم مذهبی مانند قرائت قرآن برگزار می شود و این خانه ها معمولا دارای حمام بزرگ با خزینه نیز بودند.

در آینده نزدیک ۲ خانه قدیمی دیگر در شهر کرمانشاه به بهره برداری می رسد

این مقام مسئول  در ادامه با بیان اینکه احیای خانه های قدیمی کرمانشاه با هدف نگهداری آنها با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است گفت: تاکنون خانه سوری، در خیابان گمرک، خانه فیض مهدوی در بازار، خانه یزدی که امروز رستوران بامگاه شده در شهر کرمانشاه به بهره برداری رسید و  در آینده نزدیک خانه رنده کش و خانه زرشکیان یا خانه سارون الدوله به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه کار مرمت حمام مسجد حاج شهباز خان نیز به اتمام رسیده و بزودی بهره برداری می رسد گفت: همچنین کار بازسازی و بهره برداری از  کاروانسراهای بیستون، ماهیدشت، قصرشیرین انجام شده و در راستای حفظ و نگهداری آنها تغییر کاربری به روزداده شده و به بخش خصوص واگذار شده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.