به گزارش گردشگرآنلاین، علی اصغر شالبافیان در ششمین روز از دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در دوره وزارت عزت الله ضرغامی نگاه ما این است که از پایگاههای ایران در خارج از کشور بهرهمند شویم. در همین رابطه با رایزنهای اقتصادی صحبت شده و آنها قبل از اعزام دورههای آموزشی را نیز میگذرانند.
وی افزود: فعالیت رایزنهای فرهنگی در حوزه گردشگری نسبت به سایر بخشها نتیجه بهتری دارد و آنها میتوانند به معرفی هرچه بهتر ایران به دنیا کمک کنند.
شالبافیان خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم در اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استفاده از دیپلماسی عمومی برای معرفی هرچه بهتر ایران است که در همین رابطه، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در حوزه گردشگری، ارتباط با آژانسهای گردشگری دفاتر خارج کشور با رایزنیهای فرهنگی، استفاده از ظرفیتهای خواهرخواندگیها و هفتههای فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای اجتماعی با هدف مقابله با ایرانهراسی از جمله مواردی است که برای تقویت همکاری این وزارتخانه با رایزنان فرهنگی پیشنهاد میدهیم.
وی همچنین به اهمیت تولید محتوا در حوزه گردشگری اشاره و تصریح کرد: رایزنهای فرهنگی آشنایی خوبی با بخشهای مختلف جامعه در کشور محل فعالیت خود دارند و میتوانند با تولید محتوا در حوزه گردشگری به معرفی ظرفیتهای ایران و آشنایی آنها با کشور عزیزمان کمک کنند.
گردشگری فرهنگی خواهان آشنایی بافرهنگ مناطق مختلف و کاوش در چشماندازهای فرهنگی جوامع انسانی و درک آنهاست. امروزه، آثار باستانی و تاریخی جاذبههای فرهنگی از عوامل مهم در جذب گردشگری است. چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعهای معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگیها و ارزشهای درخور توجه همان مملکت و مرزوبوم است. این آثار دارای ارزشهای معنوی بسیار زیاد برای آن قوم و جاذبهای برای دیگران است و در نتیجه باعث جلب و جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبهها و آثار میشود.