• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

روستای “سویرو” بانه شهری برای لک‌لک‌ها

  • کد خبر : 7510
  • 12 آوریل 2022 - 13:03
روستای “سویرو” بانه شهری برای لک‌لک‌ها

گردشگرآنلاین – شمار زیادی از لک‌لک‌های مهاجر هر سال در جنگل های بلوط اطراف روستای “سویور” بانه لانه سازی و زادآوری می کنند و در واقع این روستای جنگلی به شهری برای این پرندگان سیاه و سفید تبدیل شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، روستای ۶۰ خانواری “سویرو” با در بخش مرکزی و در ۲۵ کیلومتری شهر بانه واقع شده است، این روستا علاوه بر اینکه روستایی در دامن جنگل های بلوط زاگرس شمالی قرار دارد، به خاطر مهاجرت سالانه لک‌لک‌ها نیز شهرت خاصی دارد.

در یک روز بهاری برای تهیه گزارش و دیدن این شاهکار خلقت به همراه رییس اداره حفاظت محیط زیست بانه راهی این روستا شدیم.

طبیعت بکر روستای “سویرو” وجود رودخانه پایین دست این روستا و درختان بلوط همچنین همزیستی ۵۰ ساله روستاییان با لک لک های سفید باعث شده هر ساله این منطقه میزبان صدها قطعه لک‌لک مهاجر شود که از مناطق گرمسیری به این روستا مهاجرت می کنند.

مردم روستای “سویرو” از گذشته های خیلی دور شاهد بازگشت لک‌لک‌ها به این منطقه بودند و آنها را نماد صلح و خوش اقبالی در روستا می دانند.

زیبایی و سرسبزی این منطقه در بهار چشم نواز است و هر رهگذری را به خود جذب می کند لانه لک‌لک‌ها در بیش از یک هکتار زمین بر بالای یک کوه بلند بر روی درختان بلوط واقع شده که چشم انداز روستای “سویرو” را بسیار زیباتر کرده است.

صدای تق‌تق لک‌لک‌ها از دور شنیده می شد این صدا با صدای دیگر پرندگان منطقه زیبایی منطقه سویور بانه را صد چندان کرده و انعکاس این صداها نشان از طبیعتی بکر و دست خورده داشت، صدای آب رودخانه پایین دست روستا نیز از دوردست ها شنیده می شود که به زیستگاهی بکر و چشم نواز برای این پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

لک لک های سفید پیش از آغاز فصل بهار بار دیگر به آشیانه های خود باز می گردند و آشیانه ها را بازسازی و سپس تخم گذاری و جوجه آوری می کنند و وقتی که جوجه ها بال پر گرفتند و شرایط پرواز و مهاجرت به مناطق گرمسیری داشتند از این منطقه کوچ می کنند.

مردم این منطقه به لک‌لک‌، “حاجی له‌ق‌له‌ق” می گویند و این لفظ از آنجا ایجاد شده که مردم بر این باور هستند که لک‌لک‌ها در فصل زمستان به مناطق گرمسیری از جمله عربستان کوچ می کنند و به همین دلیل به آنها حاجی می‌گویند و واژه له‌ق‌له‌ق هم به فیزیک بدنی و پاها و نوک آنها که شبیه شاخه درخت است اشاره دارد.

حضور لک‌لک‌های مهاجر و طبیعت بکر منطقه ظرفیت مهمی را برای جذب گردشگران فراهم کرده این مهم نیازمند توجه بیشتر نهادهای دولتی است که ایجاد منطقه گردشگری زمینه را برای ایجاد اشتغال و رونق تولید روستانشینان فراهم می کند.

 

خوشحالی مردم از بازگشت لک‌لک‌ها

دهیار روستای سویرو که ما را به زیستگاه لک‌لک‌ها همراهی کرد گفت: لک‌لک‌ها سالهای زیادی است که در بهار به این زیستگاه برمی گردند و مردم این منطقه نیز به حضور این لک‌لک‌ها عادت کردند و از بازگشت آنها خوشحال هستند.

محمد کریمی ادامه داد: این لک‌لک‌ها بخشی از هویت این روستا هستند و مردم با توجه به زیبایی که این پرندگان به طبیعت روستا دادند هیچگونه مزاحمتی برای آنها ایجاد نمی کنند و به نظر می رسد که لک‌لک‌ها هم این موضوع را درک کرده‌اند و هر ساله با آمدن بهار بار دیگر به لانه های خود بر می گردند.

 

لک‌لک‌ها به طبیعت منطقه زیبا می بخشند

یکی از اهالی روستای “سویرو” که لک‌لک‌ها در جنگل های اطراف زمین کشاورزی وی لانه کرده‌اند از حضور لک‌لک‌ها ابراز خوشحالی کرد و بازگشت این پرندگان را نوید بخش آمدن بهار عنوان کرد.

رحیم کریمی که در حال شخم زدن زمین با بیل بود از دیدن ما خوشحال شد و بیلش را زمین گذاشت وقتی که در مورد لک‌لک‌ها از وی سوال کردم گفت: زمانی که لک‌لک‌ها به اینجا برمی گردند از بهاری سرسبز پربرکت خبر می دهند و زیبایی طبیعت منطقه را با حضورشان زیباتر می کنند.

وی با بیان اینکه مردم روستای “سریرو” لک‌لک‌ها بسیار دوست دارند، ادامه داد: در سالهای گذشته حدود چهار تا ۶ قطعه لک‌لک به روستای ما می آمدند و تا اواخر تابستان ماندند و هر سال بر تعداد آنها افزوده شد.

کریمی گفت: لک‌لک‌ها برای مردم این منطقه به پدیده منظمی تبدیل شدند چون هر سال در چله دوم زمستان برمی‌گردند و در آواخر تابستان دوباره از این منطقه مهاجرت می کنند.

ضرورت ایجاد لانه برای لک‌لک‌ها

نکته قابل تامل که در این بازدید میدانی از زیستگاه لک‌لک‌های روستای “سویرو” متوجه شدم و همچنین اهالی روستا نیز به آن اشاره کردند این بود، که بسیاری از درختان بلوطی که چندین سال لانه لک‌لک روی آن قرار داشت، خشک شده بودند.

این مساله تا حدودی اهالی روستا را نگران کرده بود و بسیاری از اهالی روستا که دوست داشتند، لک‌لک‌ها همچنان به روستای آنان برگردند، برای ساخت لانه ها برای لک‌لک‌ها بر روی تیرهای فلزی اعلام آمادگی کردند.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست بانه نیز با بیان اینکه زیستگاه لک لک ها درختان بلوط است گفت: با توجه به اینکه فضولات این پرندگان اسیدی است باعث از بین رفتن درختان بلوط می شود و هر درخت بلوط که لانه لک لک ها در بالای آن ساخته می شود بعد از چند سال خشک می شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، رحیم رحیم‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه رودخانه پایین دست روستا که به زیستگاه این پرندگان نزدیک است و منبع خوبی برای تغذیه لک لک که سرشار از منبع غذایی و موجودات آبزی است هر ساله در اسفند ماه به این منطقه بر می گردند و در اواخر تابستان و اوایل پاییز بار دیگر مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به اینکه این لک‌لک‌های سفید در فهرست پرندگان حمایت شده کشور قرار دارد ادامه داد: برای جلوگیری از بین رفتن درختان بلوط باید لانه های فلزی برای آنها ساخته شود که نیاز با اعتباراتی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بانه گفت: با همکاری اهالی روستای سویرو اقداماتی در راستای حفظ امنیت این لک‌لک‌ها انجام شده و این پرندگان در امنیت کامل به سرمی برند و هیچگونه خطری آنها را تهدید نمی کند.

وی اضافه کرد: در بازدیدهای میدانی که انجام می شود لانه هایی که نیاز به بازسازی داشته باشد ترمیم می کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس سرشماری که سال گذشته انجام دادیم ۳۵ لانه و بیش از ۱۵۰ قطعه پرنده هر ساله به این زیستگاه باز می گردند و در هر لانه با جوجه ها حدود چهار تا پنج لک لک زندگی می کنند.

رحیم پور با بیان اینکه هر ساله به تعداد این پرندگان اضافه می شود اظهار داشت: با توجه به بازدیدهای میدانی تعداد لک‌لک‌ها نسبت به پارسال بیشتر شده سرشمار این پرندگان بعد از جوجه آوری انجام می شود.

لک‌لک پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آیند و در حال پرواز پاها و گردن را کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارند.

این پرنده آرام و کند راه می‌رود نر و ماده هم ‌شکل هستند و روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه می‌سازد، لک‌لک‌ها یک تیره از راستهٔ لک‌لک ‌سانان هستند که گونه‌های مختلفی دارند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.