• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
6

رونمایی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه در آرامگاه بوعلی‌سینا

  • کد خبر : 20724
  • 17 می 2023 - 12:10
رونمایی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه در آرامگاه بوعلی‌سینا
گردشگرآنلاین - در ۲۵ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه که مربوط به قرن چهارم هجری شمسی است، در موزه آرامگاه بوعلی‌سینا رونمایی شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، در آیین رونمایی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه در آرامگاه بوعلی‌سینا،  پس از اجرای هنرمندانه سیدمهرداد کاووسی، حاضران شاهد اجرای شاهنامه‌خوانی توسط گروه دانش آموزی ایراندخت بودند.

در حاشیه این آیین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به مناسبت هفته بزرگداشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه دراستان همدان توسط مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اعلام شد.

محسن معصوم‌علیزاده در این مراسم اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خردادماه برنامه‌های متنوعی در شهرستان‌های استان همدان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در روز جهانی موزه در استان، اظهار کرد: با توجه به تقارن این هفته با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی آیین بزرگداشت فردوسی با اجرای نمایش شاهنامه‌خوانی آغازگر برنامه‌ها است.

معصوم‌علیزاده گفت: هدف از برگزاری هفته میراث فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای افزایش دانش و سواد میراثی در سطح جامعه است و با استفاده از خردجمعی قابلیت‌های میراثی را معرفی کرده و افکارعمومی را نیز با همکاری اصحاب رسانه با خودمان همراه کنیم.

وی یادآور شد: موزه‌ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی و ایجاد درک متقابل، همکاری و صلح میان مردمان است چراکه فرهنگ و تمدن هر قوم و ملّتی از طریق اشیاء دیده می شود. نقش موزه ها در آموزش با استفاده از روش‌های تعاملی، منحصربفرد و مثال زدنی است. شکل گیری، رشد و گسترش موزه ها هم‌پای توسعه فرهنگی، اقتصادی و علمی و آموزشی جامعه بشری، آنها را تبدیل به یکی از نمادهای توسعه در جوامع و کشورهای مختلف کرده است.

شاهنامه اثر فردوسی، حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ تا ۶۱٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ این سخن‌سرای ایرانی است.

رونمایی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه در آرامگاه بوعلی‌سینا

رونمایی از نسخه خطی و نفیس شاهنامه در آرامگاه بوعلی‌سینا

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.