• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

سامانه اسناد فرهنگی ایران رونمایی شد

  • کد خبر : 7865
  • 15 می 2022 - 9:29
سامانه اسناد فرهنگی ایران رونمایی شد
گردشگر آنلاین - بیش از یک صد هزار اثر فرهنگی ایران در یک سامانه جامع گردآوری و امروز در باغ کتاب رونمایی شد.

به گزارش گردشگر آنلاین از سامانه اسناد فضاهای فرهنگی ایران، همزمان با روز اسناد و‌ میراث مکتوب، سامانه اسناد فضا‌های فرهنگی ایران رونمایی شد.

بیش از یک صد هزار اثر فرهنگی در این سامانه گردآوری شده که گنجینه‌ خوبی برای پژوهشگران این حوزه است.

امروز برای نخستین بار اطلس فضا‌های فرهنگی و هنری ایران شامل چهار جلد تماشاخانه، کتابخانه، سینما و مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیز به همت مسئولان فرهنگی کشور رونمایی شد.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به برگزاری ۱۰ سمینار مجازی برای بررسی روند توسعه و نظام           بهره برداری از فضاهای فرهنگی و هنری در کشورهای مختلف گفت: رهیافت‌های این وبینارها در تدوین مدل بهره‌برداری از مراکز فرهنگی و هنری کشور که در دست تدوین است، مورد توجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته روند بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری و تالارهای شهر با اخلال هایی مواجه بوده که باید برای ایجاد رونق در این مراکز چاره‌اندیشی کرد.

امین عارف‌نیا به ضرورت مستندسازی تجارب دست اندرکاران احداث بناهای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در پروژه مستند‌سازی تاریخ شفاهی این حوزه با سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، طراحان و مجریان احداث فضاهای فرهنگی ایران مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته است و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به تدوین اسناد فضاهای فرهنگی کلان شهرها نیز اشاره کرد و گفت: از             برنامه‌های این موسسه در سال ۱۴۰۰ همکاری با شهرداری ها برای تدوین این اسناد و تهیه طرح های موضوعی و موضعی توسعه فرهنگی به تفکیک بخش‌ها و پهنه ها و ترسیم فضائی فرهنگی شهر ها است.

بر اساس این گزارش در این نمایشگاه منتخبی از اسناد شامل مکاتبات، گزارش ها، نقشه‌ها و عکس‌های تاریخی مرتبط با ساخت و بهره برداری از بنا‌های فرهنگی – هنری ایران برای بازدیدکنندگان نمایش داده خواهد شد.

با هدف صیانت و حفاظت از این اسناد از سال ۱۳۹۹ ، فرایند گردآوری این اسناد شروع شد و بیش از یکصد هزار سند تنظیم شد و در این سامانه بارگذاری شد.

تا تیرماه این سامانه به بهره برداری می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.